Connect with us

Flyindustri

Mulig med 30 prosent bærekraftig flydrivstoff i 2030

Publisert

| Dato:

Dette er et oppnåelig mål innen 2030 mener Rambøll i en fersk rapport. Dagens moderne, og stadig mer drivstoffeffektive fly er de beste tiltakene vi har i dag for å få ned utslippene og gi en grønnere luftfart, men miljøvennlig drivstoff kan gi ennå bedre resultater for miljøet enn nye fly kan. Det skriver Avinor i en pressemelding.

Administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe mener politikere og myndigheter på tilrettelegge for kommersiell produksjon av biodrivstoff i Norge, noe som kan lages på avfall fra norsk skog. Slik produksjon kan også åpne for flere nye arbeidsplasser. Det produseres i dag for lite for at prisen på det er konkurransedyktig, derfor presenterer Rambøll to mulige modeller for finansiering og satsning på biodrivstoff til fly.

Modell 1: Flyselskapene betaler avgifter som i dag, men avgiftene går til et fond som dekker merkostnadene ved å blande inn biodrivstoff. Produsenter selger på kontrakter med flyselskapene

Modell 2: Et liknende fond gjør selv på vegne av flyselskapene avtaler via anbud med biodrivstoff-produsenter. Dette kan gi fondet tilgang på bedre avtaler en flyselskapene selv klarer å få, da det gjerne blir snakk om større volum.

Vi har skissert løsningene og nå er det opp til myndigheter og politikere å realisere luftfartens grønne initiativ, sier Lothe i NHO Luftfart.

Advertisement

Flyindustri

Emirates tok hevn på Airbus ved å bestille Dreamlinere – og droppe flere A380!

Publisert

| Dato:

Foto: Hans O. Nyborg

Dubai Air Show er over, og det ikke uten at det ble et stort drama i kulissene, noe Emirates Airlines og Airbus sørget for. Hele bransjen innen luftfarten ble overrasket over at Emirates annonserte i Hamburg for et par uker siden en mulig ny kjøpskontrakt for Airbus A380.

Kontrakten var ventet å bli annonsert under flydagene i Dubai denne uken, det varte og gikk uten at noen slik kontrakt kom. Derimot kom sjokket i løpet av uken, Emirates hadde inngått avtale med Boeing om kjøp av Dreamlineren, til tross for selskapets egen flåteplan med kun Boeing 777 og Airbus A380 som flytyper, skriver avisen Arabian Business.

Nå kommer det frem i arabiske medier at det har foregått det reneste dramaet i kulissene under den stekende solen i Dubai. Samtalene med Airbus på starten av uken gikk ut på at Emirates ønsket at produsenten skulle ta de eldste Airbus A380 selskapet har i sin flåte, i innbytte for nye fly.

LES MER HER: EMIRATES BER AIRBUS TA TILBAKE BRUKTE A380

Det smakte ikke godt for Airbus som vet at de ikke har kunder for de snart åtte år gamle Airbus A380. På trappene lå en avtale for kjøp av inntil 40 nye Airbus A380 som ville gi Emirates over 178 Airbus A380 totalt i flåten gjennom tidene. Den avtalen ser det nå ut som ikke blir noe av. 

Emirates valgte etter møtene med Airbus og gå til forhandlingsbordet med Boeing, og rett i ansiktet på forhandlere fra Airbus ble en avtale om kjøp av 40 Boeing 787 Dreamlinere.

LES MER HER: EMIRATES BESTILLER 40 DREAMLINERE

MER ENN BARE EN HAVARERT KJØPSAVTALE FOR AIRBUS

For Airbus betyr det at produsenten mistet avtalen om nye Airbus A380 lang mer enn bare en kontrakt som gikk i vasken. Det blir heller snakk opp et oppvaskmøte på ett av kontorene i Toulouse mandag morgen, den havarerte avtalen kan bety slutten for produksjonen av kjempeflyene lenge før Airbus hadde sett for seg.

Gjennom de siste ukene etter at en mulig ny avtale om A380 bestilling ble kjent, har Airbus gitt klare tegn på at det vil sørge for at flytypen blir produsert de neste ti årene. Det er ikke lengre tilfellet nå. 

På en annen side er også det at avtalen gikk i vasken en av årets nedturer for salgssjefen i Airbus, den kjente John Leahy, som med en ny A380-avtale i boks under Dubai Air Show skulle se frem til pensjonstiden etter 1. januar vel vitende om at han reddet Airbus A380-programmet i siste liten. 

Nå skriver arabiske aviser at Leahys selvsikkerhet rundt avtalen og at denne så godt som var i boks har blitt en pinlig affære for produsenten.

Etter at Dubai Air Show er over snakkes det stortsett bare om hvordan Emirates tok rotta på Airbus, og valgte å ta hevn på produsenten ved å bestille fly fra konkurrenten. I følge Arabian Business skal ikke flyselskapet ha hatt noen planer før Dubai Air Show om å bestille Dreamlinere, og aller minst annonsere en slik avtale denne uken. Dette skulle være Airbus stor uke, men det skulle snu seg til å bli Boeings store uken i stedet for.

 

Les mer

Mest lest