De har stått lagret både med og uten motorer, klistret igjen vinduer og dører og uten innredning, de mer enn 20 Boeing 787 Dreamlinere hos Boeing på Everett i Seattle.  De blir kalt «Terrible Teens», «De forferdelige tenåringen», og det er de første Dreamliner-flyene det vises til.

Da Boeing hadde produsert de første Dreamlinere som i utgangspunktet skulle leveres til de første flyselskapene som sto i kø, ble det oppdaget at flyene som kom rullende ut av fabrikken på Everett var alt for tunge til å kunne benyttes i kommersiell trafikk. For det første hadde flyene problemer med å fly slik en Dreamliner skulle fly, for det andre brukte de mer drivstoff, ikke mindre, enn det de skulle i forhold til andre tradisjonelle flytyper.

Boeings tenåringer har lenge stått på rekke g rad i påvente av salg eller opphugging. Foto: Hangar.no/Hans Olav Nyborg

Boeings tenåringer har lenge stått på rekke g rad i påvente av salg eller opphugging. Foto: Hangar.no/Hans Olav Nyborg

Det ble raskt samlet opp en hel rekke med «tenåringer» som siden 2011. De rundt 20 flyene har siden dette stått lagret på en rullebane som ikke har blitt benyttet på flyplassen Everett. I 2014 bestemte Boeing seg for at disse i utgangspunktet forlatte flyene kunne selges dersom de ble bygget om. 

Dermed startet arbeidet med å selge flyene som de var men med modifikasjoner og en ombygging som ville gjør de til samme typen som de som blir levert ut fra fabrikkene i dag.

I 2015 startet arbeidet med å bygge om flyene og fortløpende blir de nå levert til selskap som har kjøp flyene, med en god rabatt. I følge Boeing er det nå ni fly tilbake og fire av disse blir levert ut til selskap før året er omme, de resterende bli bygget om i 2017 og deretter levert ut til kundene.

To fly har ikke fått nye eiere enda, men i følge en talskvinne for produsenten blir det gjennom en e-post skrevet at de to flyene er ment for det private markedet da disse er alt for tunge for å kunne inngå som del av et flyselskaps flåte med Dreamlinere. Produsenten er i kontakt med private investorer som kan la seg lokke av å kjøpe en Boeing 787 Dreamliner som et privatfly.

Toppen: En av Dreamlinerene som er «teenager» blir bygget om av produsenten, Foto: Hans O. Nyborg/hangar.no

Ingen flere artikler