Flyprodusenten Boeing har i lengre tid hatt mørke skyer over produksjonen av sin Boeing 747 jumbojet. Når produsentene fredag leverte over nok en Boeing 747-8 i fraktversjon til det russiske selskapet AirBrigde Cargo, er det vel vitende at dette flyselskapet er det eneste som holder produksjonen i gang.

Volga-Dnepr er den eneste kundene igjen med ordre nok til at Boeing kan opprettholde 747-produksjonen, i hvertfall til de neste 15 flyene er levert.

747-8 Foto: Hangar.no

747-8 Foto: Hangar.no

Det russiske flyselskapet som lever av å levere frakt verden over har så langt fått levert 18 nye Boeing 747-8F fly. Når de resterende 15 flyene er levert er trolig produksjonen av verdens en gang største passasjerfly, over. 

Men AirBrigde Cargo har bare bekreftet de neste åtte flyene som sikre, og med produksjonsraten som nå er nede i ett fly per andre måned så ser det skremmende ut som at 2018 blir det siste året med produksjon av Jumboen.

Et håp for Boeing er en avtale med det russiske fraktselskapet som kan gi leveranse av nye fraktfly med bare to fly i året, hvilket vil gi produsenten mulighet å bygge 747-8 frem til 2020. Men det vil bli stille dager i produksjonsfabrikken der 747 blir satt sammen i mellom de to som skal bygges. 

For Boeing er det ingen lys i enden av den mørke tunnelen. Med fire ordre på 747 som aldri vil bli levert, to til Transaero som er konkurs, og to fly til Arik Air som forsøker å kansellere sine ordre, er det kun de to nye Air Force One-jumboene som står igjen å bygges.

Skulle AirBrigde Cargo velte som selskap, gå konkurs eller velge å droppe Boeing 747 er det definitivt over for den en gang så stolte damen, Boeing 747 – Super Airbus som flyet fikk som tittel på slutten av 1960-tallet.

For USA har valgt at Boeing skal bygge to jumboer som skal erstatte dagens presidentfly, disse skal stå ferdig rundt 2019.

I følge avisen Seattle Times som først skrev om dette, sliter Boeing med å møte enden som kommer uansett om de produserer de siste jumboene i løpet av de neste to årene, eller sprer produksjonen ut over fire år til. Ingen andre kunder eller flyselskap har valgt å legge inn bestilling på Boeings 747, og enden er nær enten produsenten vil det eller ikke.