Beluga – den flygende hvalen til flyprodusenten Airbus kommer nå i en helt ny versjon. Med navnet Beluga XL skal det første fly stå klart for oppdrag i mai 2019.

Beluga-flyene bruker produsenten til å transportere alt fra vinger til flykropper og motorer mellom de forskjellige fabrikkene som produserer deler som blir til fly.

Den nye versjonen er basert på flytypen Airbus A330, hvor den fremste delen av flyet er et halvt Airbus A330-200F-fly, og den bakre delen er et halvt Airbus A330-300 fly.

Slik fraktes flykropper med Beluga

Slik fraktes flykropper med Beluga

Ved å kombinere de to variantene med et halvt fly fra hver av kroppene blir flyet med en lengde på 63.3 meter og en diameter på 8.8 meter. Som sin forgjenger Beluga ST har produsenten valgt å senke cockpiten på flyet noe i forhold til det opprinnelige flyet. Dette for å kunne få plass til å laste inn lasten direkte på hoveddekket av flyets kabin.

Dagens Beluga-fly ble produsert basert på flykroppen til Airbus A300 og ble lansert i 1994 som et nytt fly med jetmotorer. Produsenten hadde før dette et transportfly basert med propeller.

Det nye flyet har 30 prosent mer lastekapasitet enn sin forgjenger. Det er også produsert elementer i forhold til å få raskere lastet inn og ut frakt fra flyets kabindekk, i forhold til flyene fra 1994. Dette er basert på erfaringer fra nesten 23 års operasjon med Beluga ST.

 

Ingen flere artikler