Connect with us

Flyhistorikk

Neste onsdag kan en F-104 Starfighter trolig ta av fra Bodø, etter 33 år!

Publisert

| Dato:

Den har kostet vel 800.000 kroner å få i stand, og det er lagt ned utallige timer, 33 år etter at siste flyet ble satt på bakken er det neste uke trolig duket for at en Starfighter vil fly i Norge igjen.

Luftfartstilsynet jobber nå med godkjennelse for Starfighterens venner og prosjekt 637 skal lykkes med å få flyet som er restaurert opp i lufta igjen.

Norske Starfightere - Foto: Norsk Luftfartsmuseum

Norske Starfightere – Foto: Norsk Luftfartsmuseum

Prosjektet startet i 2003 og ser nå endelig dagens lys, det er rundt 15 personer som har hatt ståpåvilje nok til å samle penger, skru og gnikke og få maskinen flyvedyktig. I følge nettavisen BodøNu har veien fram til å få flyet opp i lufta blitt møtt med stor motstand gang på gang. Størst utfordring skulle det bli da foreningen fikk vite at flyet ikke var i eie av Flymusett i Bodø, som først antatt, men i eie hos det amerikanske forsvaret.

Det ble en lang og treg prosess for å klare å få eierskap over det gamle flyet. Først 25. november i 2010 ble eierskapet i orden og nå sitter foreningen på en end user certificate.

Starfighterens venner består av rundt 350 medlemmer og egen hangar til flyet er kjøp fra Forsvarsbygg.

Alle Foto: Starfighterens Venner

Alle Foto: Starfighterens Venner

Dersom alt går etter planen og flyet blir godkjent flyvedyktig av Luftfartstilsynet er alt duket for at forsvarets F-16 pilot, og en av landets mest operative prøveflyger, Eskil Amdal kommer til å fly Starfighteren ut fra Bodø 33 år etter siste landing.

Det finnes i dag svært få Starfightere som er flyvedyktig og de tre som finnes er i USA, selv om de kommer fra Bodø opprinnelig. I Europa er det ingen av flyene som er flyvedyktig, alle står på museer.

Her kan du følge prosjektet på Facebook.

 

Advertisement

Flyhistorikk

1960: Flyprodusenten Douglas ville produsere 747-look-alike

Publisert

| Dato:

Douglas

På 1960-tallet ønsket flyprodusenten Douglas Aircraft Company, som sto bak DC-10 og DC-9-flyene, å bygge et fraktfly som fort kan minne om Boeings 747.

Det er ikke mange detaljene som er kjent rundt modellen som på bildet viser at det skulle være et fly med fire motorer, og en topp som minner mye om jumboen.  Da Douglas presenterte sine planer for flere flyselskap den gang ble det promotert at flyet skulle veie rundt 500 tonn, kunne frakte 175 tonn gods og skulle kunne fly 7000 kilometer på fule tanker og med fullt lasterom.

Flyet skulle ha en egen innredning for å kunne frakte biler som ble stablet på skrått, som også modellen på bildet viser.

Fra presentasjonen på 1960-tallet leser vi at flyet er fortsatt på tegnebordet, og at dersom det blir stor nok interesse, vil det kunne bygges i 1980-årene for lansering i 1990-årene. Det var den gang planer for 25-30 år frem i tid.

Planene for fraktflyet kom kun få år etter at planene for å bygge om DC-4 fly til ATL-98 fraktfly ble lansert. Ironisk nok var det Douglas som bygget DC-4 flyene, men Aviation Traders som lanserte planene for å bygge om propellflyene til fraktfly med en særegen topp som også kunne minne mye om Boeings 747.

Douglas planer for fraktflyet ala Jumbojet ble skrinlagt i 1970.

Vet du mer om flyet til Douglas eller har informasjon om dette som kan være av interesse for våre lesere så tips oss: post@hangar.no, eller kontakt oss på Facebook. 

 

 

Les mer

Mest lest