Connect with us

Flyindustri

Russiske MC-21 klar for å erobre markedet

Publisert

| Dato:

MC-21 skal konkurrere i et marked hvor Boeing 737 og Airbus A320 har største parten av markedsandeler. Nå ønsker både det russiske produksjonsselskapet United Aircraft Corporation datterselskap, Irkut å erobre andeler av markedet USA og Europa har hatt i så mange år.

Det samme ønsker den russiske president Putin som har store forventninger til salget av det nye flyet.

Onsdag var det offentlig presentasjon av det første eksemplarer med alt av politisk makt i Russland til stede. Det er over ett år etter at flyet opprinnelig skulle ha blitt rullet ut for første gang.

Det spesielle med MC-21 er at russerne har måtte ty til vestlig motorkraft da de har valgt å utstyre flyene med PW1400G fra Pratt & Whitney. Ved siden av dette er listen lang over internasjonale selskapet som bidrar til å produsere flydeler til det nye russiske flyet.

Russland ønsker selvsagt at kundene skal velge det russiske alternativet PD-14 turbofan, lokalproduserte motorer, men for å tiltrekke seg utenlandske flyselskap, og vestlige kunder er Pratt-motorene allerede på plass i Sibir for montering på noen av de første flyene som skal produseres.

Produsenten Irkut har undertegnet en avtale med Lufthansa Technik som skal stå for MRO-teknisk service på flytypen.

Det er ventet at de første MC-21 vil bli levert ut i markedet i løpet av 2018 dersom alt går etter planen, noe det ikke har gjort så langt. På kundelisten står det per i dag 10 navn, samtlige med dype røtter i det russiske markedet.

Aeroflot er ett av selskapene som er påtvunget å bestille flytypen, 50 fly av MC-21-300. Red Wings, Cairo Aviation og Nordwind skal også ha flytypen i framtiden.

Advertisement

Flyindustri

Boeing får kuttet prisene på produksjon av vinger til 787

Publisert

| Dato:

Boeing

Flyprodusenten Boeing har kommet til enighet med Mitsubishi Heavy Industries Ltd (MHI) om en redusering av produksjonskostnadene på vingene til Boeing 787 Dreamlinere.

Boeing har i lengre tid vurdert om produksjonen bør flyttes nærmere til USA, men japanere i MHI har klart å komme til enighet med produsenten i Seattle om en lavere pris per vinge.

Boeing opplever en rekke forsinkelser i leveransen av nye Dreamlinere til kunder verden over, det skyldes utfordringer med å få til en global kjede med leveranser tilpasset produksjonstempoet på flytypen sier produsenten til Reuters.

MHI har allerede mistet produksjon av deler av skroget til den nye Boeing 777X, som Boeing har valgt å flytte hjem til USA.

Nå lover japanerne at vingene skal bli billigere ei produksjonen.

Les mer

Mest lest