Connect with us

Internasjonalt

Denne øyeklinikken ligger inne i en DC-10, som flyr!

Publisert

| Dato:

Klasserommet ombord

Klasserommet ombord

Organisasjonen Orbis har lansert tredje generasjon med flygende sykehus når en DC-10 når er klar for tjeneste som en øyeklinikk.

Det er en 46 år gammel DC-10 som nå får et nytt og forlenget liv som flyvende sykehus. Det er FedEx som har donert flyet til organisasjonen Orbis som er det eneste godkjente sykehuset som flyr. Sykehuset er godkjent av AAAASFI (American Association for Accreditation of Ambulatory Surgery Facilities International).

Orbis-flyet under avgang

Orbis-flyet under avgang

Selve DC-10-flyet ble levert til Laker Airways som G-BELO i juni 19777 etter at Douglas-produsenten hadde benyttet flyet som testfly og prototype for DC-10-10 versjonen, og American Airlines hadde operert flyet i flere år.

Flyet hadde sin jomfrutur 29. august 1970 som N10DC .

Nå skal flyet brukes primært i den tredje verden, men hele verden er flyets arbeidsområde. Ombord i flyet er det et egen klasserom for opplæring av helsepersonell, det er et eget operasjonsrom med laserbehandling av øyeskader og sykdom. Sterile rom, medisinske lagre og egne pasientrom er del av interiøret. Flyet har også containere i lasterommet som er mobile behandlingsrom som kan tas ut og settes på bakken der det er behov for dem.

Orbis har muligheten til å sende direkte fra operasjoner ombord i flyet og ned til sykehus eller medisinske fasiliteter på bakken.

Advertisement

Internasjonalt

Forbud mot bærbare datamaskiner i innsjekket bagasje kan bli innført fra nyttår

Publisert

| Dato:

Illustrasjon

Før sommeren i år ble det innført forbud mot å ta med seg bærbare datamaskiner ombord i kabinen på passasjerfly som skulle inn og ut av en rekke land. Nå er det på trappene ett nytt forbud mot å ha med seg datamaskinene i innsjekket bagasje.

Forbudet som gjorde at laptoper måtte legges i bagasjen som ble sjekket inn, ble raskt fjernet etter at det ble innført internasjonale regler for hvordan sikkerhetskontrollen skal utføres. Nye regler skulle sørge for at eksplosiver i laptoper, som kunne styres med fjernkontroll, bedre skulle kunne bli avdekket under røntgenmaskinene på flyplassene.

Problemet med at alle laptoper måtte legges i innsjekket bagasje er at lithiumbatteriene fort kunne overopphetet og det igjen kunne føre til brann.  Nå skal  International Civil Aviation Organisation (ICAO) behandle et forslag om innføring av forbud mot laptoper i bagasje som sjekkes inn. Det er på et møte i slutten av oktober at det kan komme et slikt forbud som vil gjelde allerede fra nyttår av.

En lang rekke tilfeller av at batterier i mobiler og laptoper har tatt fyr ombord i fly, det tvinger nå frem et forbud heter det i følge Reuters.

ICAO viser til at dagens brannslukker i bagasjerommene på en lang rekke flytyper ikke er gode nok til å kunne slukke en brann som følger av at et batteri av denne typen tar fyr. Det kan får katastrofale følger for flyet og passasjerer og ansatte heter det.

Les mer

Mest lest