Klasserommet ombord

Klasserommet ombord

Organisasjonen Orbis har lansert tredje generasjon med flygende sykehus når en DC-10 når er klar for tjeneste som en øyeklinikk.

Det er en 46 år gammel DC-10 som nå får et nytt og forlenget liv som flyvende sykehus. Det er FedEx som har donert flyet til organisasjonen Orbis som er det eneste godkjente sykehuset som flyr. Sykehuset er godkjent av AAAASFI (American Association for Accreditation of Ambulatory Surgery Facilities International).

Orbis-flyet under avgang

Orbis-flyet under avgang

Selve DC-10-flyet ble levert til Laker Airways som G-BELO i juni 19777 etter at Douglas-produsenten hadde benyttet flyet som testfly og prototype for DC-10-10 versjonen, og American Airlines hadde operert flyet i flere år.

Flyet hadde sin jomfrutur 29. august 1970 som N10DC .

Nå skal flyet brukes primært i den tredje verden, men hele verden er flyets arbeidsområde. Ombord i flyet er det et egen klasserom for opplæring av helsepersonell, det er et eget operasjonsrom med laserbehandling av øyeskader og sykdom. Sterile rom, medisinske lagre og egne pasientrom er del av interiøret. Flyet har også containere i lasterommet som er mobile behandlingsrom som kan tas ut og settes på bakken der det er behov for dem.

Orbis har muligheten til å sende direkte fra operasjoner ombord i flyet og ned til sykehus eller medisinske fasiliteter på bakken.