Norwegians datterselskap Arctic Aviation Assets (AAA) har valgt å konvertere 30 Airbus A320neo til Airbus A321LR.

Det er moderselskapet selv som skal benytte seg av Airbus A321-flyene når disse er klare for levering i 2019.

– Vi er svært fornøyd med at Norwegian har valgt A321LR, som er verdens mest langtrekkende «single aisle» flytype. Norwegian vil bli den første lavprisoperatøren som vil fly A321LR. Flyet setter en helt ny standard i flyindustrien med lavt drivstofforbruk og god komfort for passasjerene, sier John Leahy, COO Customers i Airbus.

Norwegian vil ha 220 seter i sine Airbus A321LR og sier i en pressemelding at flyene kan brukes på destinasjoner på østkysten av USA, til flyplasser i Skandinavia, uten mellomlanding. A321LR vil også kunne operere mellom Skandinavia og deler av Asia, samt fly til nye markeder som Sør-Amerika fra en rekke andre europeiske destinasjoner.

– Airbus A321LR er det eneste mellomdistanseflyet av denne størrelsen på markedet og flytypen passer svært godt inn i vår fremtidige flåte, både med tanke på størrelse, rekkevidde og lavt drivstofforbruk. Vi vil kunne få en betydelig kostnadsfordel og økt konkurransekraft fremover, og dermed sikre våre kunder fortsatt lave priser om bord i flunkende nye fly til helt nye destinasjoner, sier Bjørn Kjos i Norwegian.

Datterselskapet vil få levert åtte fly i 2019 og 22 fly i 2020.

Rulles ut i 2019

Airbus har utviklet A321LR som et langdistansefly i klassen med Boeing 757. Flyet vil få sin første tur i 2019, samme år som Norwegian får dette levert.

Den europeiske produsenten har sett seg ut at rundt 1000 slike A321LR vil kunne bli levert de første fem årene av produksjonstiden. Målet er også å kunne ta andeler fra Boeing hose selskap som benytter seg av Boeing 757 som sine langdistansefly.

I dag flyr det rundt 470 Boeing 757 fly i markedet, disse er i gjennomsnitt mellom 15 og 20 år gamle. A321LR som er del an NEO-familien vil bruke rundt 30 prosent mindre drivstoff på langdistanse flyvning enn Boeing-modellen.

Air Lease Corp. (ALC) er lanseringskunde for flytypen og har 30 slike fly i bestilling. Fra Airbus er det 206 seter som er det anbefalte, men de fleste aktørene har som Norwegian valgt å presse inn 220.

Airbus A321LR skal i følge Airbus overgå maks distanse for Boeing 757 og vil kunne klare 7408 kilometer på en flyvning. Selvsagt med restriksjoner rundt værforhold, vekt og mengde drivstoff.

En av de lengste Boeing 757-rutene i markedet i dag er United Airlines med sin rute mellom New York og Berlin, den ligger litt i overkant av 7400 kilometer i distanse, men det er med 169 seter som fylles opp, og maks vekt på flyet er redusert betraktelig på denne ruten for å klare å fly den med Boeing-flyet heter det i en pressemelding fra Airbus.

Opsjon for nye nødutganger

På den nye Airbus A321LR tilbyr Airbus å fjerne den store døren på flyet som er dør nummer 2, og bytte denne ut med to mindre doble dører over vingene. Da flyttes også dør nummer 3 lengre bakover.

Vingene på flytypen har fått en liten oppgradering og endring i design og veier rundt 100 kilo mindre enn på dagens Airbus A321.

Flyet vil bli utstyrt som standar med Pratt & Whitney  Geared Turbo Fan, men har en opsjon på at kundene kan velge å bytte til CFM LEAP-1A.