Et selskap i London står nå med en splitter ny Boeing 787-8 og søker etter en ny eier. Den opprinnelige eieren skal ikke ha hatt kapital eller produksjon nok til å drifte flyet, derfor ble det lagt ut for salg.

Flyet ble produsert med serienummer 35507 og skulle etter planen ha blitt levert til flyselskapet Rwanda Air i mai i år i følge selgeren. Flyet skal kunne leveres med 18 business-seter og 244 økonomiklasse-seter.

Da Hangar.no startet å undersøke saken nærmere viser det seg fort at flyet er til salgs og til leie på en rekke nettsteder som formidler denne typen forretning. Flyets serienummer som i annonsene blir oppgitt skulle tyde på at flyet er et ganske så tidelig produsert 787-fly. Dette avviser selgeren og hevder flyet blir levert først i november i år, som nytt.

På spørmål fra Hangar.no om serienummer på flyet er det rette er det lite svar å få. I følge våre register i redaksjonen er serienummer 35507 produsert i 2010 og skulle etter planen ha blitt levert til Royal Air Maroc. Muligheten er til stedet for at dette aktuelle flyet har fått samme produksjonsnummer som flyet fra 2010 uten at redaksjonen har funnet svar på dette. Heller ikke Boeing ønsker å svare på spørsmål om det aktuelle flyet.

Serienummer 35507 har stått godt plassert hos Boeing i Seattle med Royal Air Marocs fargeskjema på kroppen siden 2010. Flyet har aldri hatt motorer påmontert, men i mars i år ble flyet flyttet inn i en hangar hvor det skal ha gjennomgått omfattende service og vedlikehold.

I en pressemelding som ble sendt ut 6. juni i år hevder selger at flyet som er det eneste 787-eksemplaret som selges i det åpne markedet

Det britiske meglerhuset Cabot Aviation har fått oppdraget med å selge Dreamlineren, som ikke har noen ny eier enda. Flyet er utstyrt med to GEnX-1B70/75 motorer.

Selgeren kan på sine hjemmesider fortelle at flyet i januar 2017 kan få plass hos et selskap som kan bygge det om fra passasjerfly til privat-VIP-fly. Cabot mener flyet vil gjøre seg bra som et privatfly for dem med nok penger i banken.

Selve prisen på Dreamlineren er ikke kjent, men selgeren er åpen for å få inn bud. Det er Crystal Luxury Air som hevder å eie flyet i dag. Bak dette selskapet står Crystal Cruises som i 2017 hadde planer om å starte  opp med luksusfly av typen Boeing 787 og 777 i tillegg til cruiseskip.

Etter at planene om bruyken av en Boeing 787 kom i november 2015 ble det stille på denne fronten. I dag opererer selskapet et Boeing 777 fly med kun 88 seter ombord. I mai i år skrev Travel Marked Report at cruiseselskapet muligens dropper planene om å bruke en Dreamliner til sine operasjoner i luften. 

Dermed er det bare å løpe å kjøpe seg en splitter ny Dreamliner for privatbruk.