I går mottok flere tusen passasjerer som har bestilt reise med Norwegian et brev fra selskapet hvor det går fram at flyseteavgiften vil bli belastet fra kundenes kort, i ettertid.

Dette selv om flyreisen er kjøpt og betalt før 1. juni i år. Norwegian hevder at de har full rett til dette ettersom den norske staten skal ha sin avgift uansett.

Jo Gjedrem, Fagdirektør hos Forbrukerombudet, sier til E24.no at dette kan ikke Norwegian trekke fra kundenes kredittkort i ettertid, da bryter selskapet loven.

– Man er nødt til å få kundens godkjenning til å trekke på konto. Da er spørsmålet om man har det i denne saken, noe som er uklart. Derfor jobber vi med et brev til Norwegian, hvor vi ber om en forklaring om de har innhentet samtykke fra kunden til å trekke fra kortene man har betalingsinformasjon, sier han til nettavisen E24.

Flyselskapet sier til TV2 at de må ha inn pengene staten krever uansett derfor vil de nå svare på et brev som Forbrukerombudet har sendt til Norwegian med spørsmål om akkurat hvilken rett de har til å trekke avgiften.

Norwegian vil forsøke å finne andre måter å betale på.

Ryanair tar samme metode i bruk

Også flyselskapet Ryanair har valgt samme metode som Norwegian, også her bryter selskapet mot loven og forbudet mot å trekke penger fra et kredittkort eller en konto uten samtykke fra eieren.

For bestillinger som er foretatt innen den 1. juni, vil den nye passasjeravgiften på NOK80 i ettertid bli belastet kreditt- eller debit kortet som opprinnelig ble benyttet til betaling av flyreisen.

Heter det i en pressemelding fra selskapet

 

Forbrukerombudet er klar på at Norwegian og Ryanair ikke kan trekke sine kunder en avgift som dette i ettertid uten samtykke fra de som eier kortet. Jo Gjedrem oppfordrer overfor E24 alle som blir trukket til å kontakte banken sin og be om å få tilbakeført pengene flyselskapene trekker.

-Der har kundene full rett på sin side, legger han til.

Ingen flere artikler