29. oktober om ett år er det slutt for de klassiske Fokker-flyene hos det som har vært verdens største operatør av Fokker i samtlige versjoner.

KLM planlegger nå et siste farvel til Fokker 70 som fases ut av flåten i 2017. Det er datterselskapet KLM Cityhopper som opererer flåten med Fokker-fly i tillegg til Embraer.

Med mer enn tyve år på vingen er flere av Fokker-flyene nå helt klare for sin siste reise. KLM mottok sitt første eksemplar av Fokker 70 i 1995, nå har i gjennomsnitt selskapets fly av denne typen loggført 38.000 timer i lufta, med tilsvarende avganger og landinger for hele flåten.

KLM Cityhopper opererer i dag 14 slike fly som i rask rekkefølge fases ut av flåten de neste 16 månedene.

-Vi sier nå farvel til en god gammel traver som har operert for oss i disse siste tjue årene, selv om det er litt vemodig så ser vi fram til at vår flyflåte blir en ung og bedre økonomisk flåte. Med utfasingen av Boeing 747 og Boeing 787 Dreamlinere som erstattere i KLM får selskapet en av de meste moderne flyflåtene i Europa, forteller Boet Kreiken i KLM Cityhopper.

Fokker 70 flyene er bygget i Nederland av Fokker-fabrikken, som gikk konkurs i mars 1996. I dag er flåten med fly hos KLM Cityhopper fra 1996 til 2009, ettersom selskapet har overtatt en rekke Fokker 70 fra Air Littoral og Air France Regional de senere årene.

Fokker 70 flyene ble aldri noen stor suksess for den nederlandske produsenten,  47 fly ble produsert, 38 av dem er fortsatt i trafikk verden over. I utgangspunktet var Fokker 70 en mindre versjon av Fokker 100, og det var også en Fokker 100 som ble delt opp og satt sammen, for å få en mindre utgave som var bakgrunnen for flytypen.

Ved å fjerne 4,6 meter av flykroppen på Fokker 100 fikk produsenten et kortere fly til færre passasjerer. Med sine Rolls-Royce Tay 620 Turbofans skulle flyet fylle et tomrom mellom Fokker 50 og ATR-flyene og opp til Boeing 737.

Vingene og halepartiet på Fokker 70 er samme som på Fokker 100.

En måned etter at Fokker-fabrikken var konkurs ble det siste Fokker 70 flyet levert.

KLM har allerede faset ut sine Fokker 50 i 2010 og Fokker 100 i 2012. Nå følger altså Fokker 70 flyene etter.

Ingen flere artikler