Flyselskapet Ryanair er trolig de eneste som kommer godt ut av at Moss Lufthavn Rygge velger å legge ned fra 1. november i år. Flyselskapet som er kjent for å spille på avgifter og innføringer av prisnivåer de ikke er enige i , får enormt med markedsføring gjennom norske medier i forbindelse med Rygge nedleggelsen.

Flyselskapet har i dag valgt å kommentere flyplassens varslede nedleggelse, og velger å sette medier litt på pinebenken noen dager til.

«Vi har notert oss at Oslo Rygge har annonsert at de planlegger å legge ned flyplassen, på bakgrunn av den nye ødeleggende og dårlig planlagte «miljøavgiften» på flyreiser som den norske regjeringen har innført. Vi gjennomfører for øyeblikket en gjennomgang av våre operasjoner i Norge, på bakgrunn av situasjonen for Oslo Rygge og den norske regjeringens beslutning om å innføre den nye skatten, og vil informere om våre planer i løpet av de kommende dager», er kommentaren selskapet i dag har valgt å sende ut til mediene.

Det gir selskapet en ypperlig anledning til å selv være herre over situasjonen og samtidig kunne stille krav overfor Moss Lufthavn Rygge, dersom basene skulle opprettholdes etter 1. november.

Valgte samme strategi i Spania

Da flyplassen ved Alicante i Spania valgte å bygge ut i 2010, ble samtlige flyselskap avkrevd å benytte seg av flybroene som skulle komme. For Ryanair var dette uaktuelt da selskapet hadde benyttet seg i stor grad av muligheten til å busse passasjerer til terminalen.

Selskapet valgte å gå så langt som å si opp basen og redusere antallet flyvninger og destinasjoner for å vise sin uenighet med Aena, tilsvarende Avinor her hjemme.

For mange reisende ble det nærmest som å se Ryanair gå i svart og legge helt ned på Alicante. Men selskapet fikk en enorm markedsføring av sine ruter i hele Europa da flere europeiske medier skrev titt og ofte om Alicante-konflikten.

Da den nye terminalen, ja i prinsippet den nye flyplassen åpnet i Alicante i 2011 tok det ikke lang tid før Ryanair var tilbake på flyplassen, og det med parkering ved flybroene. Prisene som Aena hadde avkrevd var redusert og alle parter var fornøyde.

Mens regjeringen og Erna Solberg blir stående som den sorte ulven, og Moss Lufthavn Rygge som slakteren av arbeidsplasser, de ansatte uten jobb, er Ryanair derfor den vinnende part som nå har hele situasjonen i sin hule hånd. Mediene, politikere og ikke minst eierne av Moss Lufthavn har alle det samme spørsmålet; Hva gjør Ryanair nå, vil de virkelig legge ned alt 1. november?

Vi velger å tro at det irske selskapet har lagd denne planen og dette løpet for flere dager siden. Selv om selskapet har åpnet opp for og valgt å beholde sine slotter ved Oslo Lufthavn fra høsten 2016, unngår de ikke avgiften på 80 kroner uansett. Men de setter avgiften på dagsorden, de presser på for at avgiften skal trekkes og i oppløpet inn mot mål, selskapet vet de kan trykke på knappen og fortsette å fly reiseglade nordmenn og polakker til og fra Moss Lufthavn igjen.

 

Hans Olav Nyborg
Redaktør, Hangar.no

Ingen flere artikler