Flyselskapet Norwegian innrømmer nå dårlig planlegging av sommerprogrammet for 2016. Dette er en sterk årsak til at selskapet hadde store problemer med å avvikle sitt planlagte program sist helg.

Med et tjuetalls kanselleringer og en rekke forsinkelser haglet klager og sinte passasjerer inn på selskapets kanaler i sosiale medier.

Til NRK sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne Sissel Skånvik, at de har gjort for dårlig jobb. I hele dag har det vært hektisk møtevirksomhet på hovedkvarteret til Norwegian på Fornebu, hvor strategi for dagene framover har vært tema.

Les også: Måtte kansellere 18 flyvninger på grunn av pilotmangel

-Vi har ikke gjort en god nok jobb med å planlegge sommerprogrammet, nå har vi blant annet måtte leie inn fly fra andre flyselskap for å få avviklet trafikken, sier Skånvik til NRK.

Norwegian venter at kanselleringen vil koste selskapet dyrt i forbindelse med krav fra passasjerer som ikke har fått benyttet cruise-billetter, sommerhus og andre fasiliteter når flyet deres ble kansellert. Men hvor mye selskapet vil dekke ønsker ikke Skånvik og gå nærmere inn på gjennom sine kommentarer til NRK.

Les også: Norwegian med kalde føtter – tilbyr dobbelt med overtid til pilotene

Totalt har selskapet kansellert over 30 avganger den siste helgen, noe som har rammet rundt 5000 feriereisende fra flyplasser i Norge skriver Aftenposten. 

I følge avisen kan det bli snakk om å betale en kompensasjon til de rammede passasjerene på minst 17-20 milliner kroner etter satsene til EU ved kansellering av flyavganger.

Norwegian er usikre på hva de totale kostnadene blir for selskapet men vil i løpet av kommende uke ha klart den totale summen.

 

 

Ingen flere artikler