Flyselskapet SAS runder 70 år i år. Fra 40-tallet til langt inn på 80-tallet var servicen ombord rene luksusen.

I dag koster det årslønnen og vel så det å fly med samme luksus som den gang da. Selv om prisene var høye og ikke alle hadde råd var opplevelsen av luksus ombord i flyene noe som alle fikk oppleve i de gylne årene til SAS.

Foto. SAS Museet, Gardermoen

Servering på 50-tallet. (Foto. SAS Museet, Gardermoen)

Fra slutten av 1940-tallet og til langt inn på 80-tallet, var det servering av hummer, reker, kransekake, laks – og egen kokk som serverte passasjerene. Ikke bare i førsteklasse, men selv på økonomiklasse var det både stil, eleganse og servering av de mest utsøkte matretter. Ser vi tilbake på bilder fra de gyldne årene i norsk luftfart, er det ofte en kokk med hvit kokkelue å se i flykabinen. Den gangen var det nemlig helt vanlig for SAS å ha med seg kabinansatte som kokk ombord.

– Vi brukte kabinansatte som hadde full utdanning fra kokkeskolen. Disse sto for oppvarmingen av maten som skulle serveres, og de var ansvarlige for å kutte opp kjøtt og servere fisk med tilbehør til passasjerene, forteller Thore Erik Winderen som er leder ved SAS Museet på Gardermoen.

Smørbrød-krig
På slutten av 50-tallet ble det bråk ombord da SAS bestemte seg for å servere danske smørbrød.

– Det var på denne tiden at flyselskapene skulle tilby også rimeligere flybilletter. Da skulle det serveres sandwich ombord. Også hos SAS. Det ble innført en standard internasjonalt hvor kaffe, te og en simpel sandwich skulle serveres i økonomiklasse. Men SAS bestemte seg for å servere danske smørbrød, som selvsagt var eksklusive med mye godt pålegg, legger Winderen til.

Smørbrød fra Skandinavia fikk de amerikanske konkurrentene til å se rødt.

-Det ble den reneste smørbrødkrigen – som endte med at SAS måtte betale en bot på 20.000 amerikanske dollar til flyorganisasjonen IATA, forteller Winderen. SAS fortsatte å servere de berømte danske smørbrødene etter at de fikk boten.

Skarpe kniver
I de gylne årene ble det servert alt fra kalkun til laks og en tykk og god biff. Kokken ombord serverte ved å skjære opp biffen i kabinen, med store skarpe kniver og gafler. Noe som nok ikke ville blitt godtatt i dag i lys av sikkerhetsregler rundt mulighet for terror.

– Det vartfaktisk først langt ut på 80-tallet at selskapet kuttet ut mye av luksusen ombord. Bensinprisene gikk opp og selskapene måtte spare kostnader, forklarer Thore Erik Winderen.

Egen kokk ombord serverer på 60-tallet. (Foto: SAS Museet Gardermoen)

Egen kokk ombord serverer på 60-tallet. (Foto: SAS Museet Gardermoen)

Utvalget var stort på både 70 og 80-tallet ombord hos SAS (Foto: SAS Museet, Gardermoen)

Utvalget var stort på både 70 og 80-tallet ombord hos SAS (Foto: SAS Museet, Gardermoen)

Servering ombord på 40 og 50-tallet.(Foto: SAS Museet, Gardermoen)

Servering ombord på 40 og 50-tallet.(Foto: SAS Museet, Gardermoen)

Test av servering i en kabinsimulator. SAS måtte øve på serveringen før introduksjon av sine jumbojet på 70-tallet. (Foto: SAS Museet, Gardermoen)

Test av servering i en kabinsimulator. SAS måtte øve på serveringen før introduksjon av sine jumbojet på 70-tallet. (Foto: SAS Museet, Gardermoen)

Servering av snacks og ost i kabinen på 40-tallet. (Foto: SAS Museet, Gardermoen)

Servering av snacks og ost i kabinen på 40-tallet. (Foto: SAS Museet, Gardermoen)

Danske smørbrød ble en hit ombord hos SAS under den store smørbrødkrigen. (Foto: SAS Museet, Gardermoen)

Danske smørbrød ble en hit ombord hos SAS under den store smørbrødkrigen. (Foto: SAS Museet, Gardermoen)

Kniver som dette ser du neppe ombord i dag på et fly. Her fra en SAS DC-8 på 60-tallet. (Foto: SAS Museet, Gardermoen)

Kniver som dette ser du neppe ombord i dag på et fly. Her fra en SAS DC-8 på 60-tallet. (Foto: SAS Museet, Gardermoen)