Bjørn Rune Gjelsten og Kjell Inge Røkke skulle sammen operere et splitter nytt Falcon 5X luksusfly fra høsten 2018, nå har investorene kansellert kjøpet.

Falcon 5X har blitt forfulgt av forsinkelser i utviklingen og produksjonen av flyet, et fly som skal bli det kraftigste levert av Dassault noensinne. Prislappen er i følge Dagens Næringsliv på 350 millioner kroner.

Nå har produsenten varslet forsinkelser i leveransen til 2020, to år etter at Røkke og Gjeldsten skulle ha mottatt flyet. I følge avisen forteller Gjeldsten at det er for lang tid fram i tid å binde opp kapital. I henhold til kjøpsavtalen skal de to partene hatt mulighet til å kansellere kjøpet ved en forsinkelse i leveransen.

Flyet skulle brukes av Gjeldsten og Aker RGI i samarbeide gjennom flyselskapet G&A Air.

Forsinket i januar

Foto: Dassault

Foto: Dassault

Allerede i januar i år ble det klart at Dassault hadde store problemer med å få flyet ferdig i tide. Prototypen ble presentert i juni 2015 og er basert på Silvercrest. Valget har falt på de franske motorene som dessverre har vist seg å bli en utfordring for både produsenten av flyet og av motorene.

Det er ventet at motorene fra Snecma vil få godkjennelse og sertifikater i løpet av første halvdel av 2018.

Falcon 5X er flytypen med den bredeste kabinen innen sin klasse og er forventet å bli en salgsuksess når den først kommer i produksjon.

Illustrasjon: Dassault

Illustrasjon: Dassault