Et team av 34 fagfolk jobbet i nesten 6000 arbeidstimer for å fullføre omlakkeringen av «Echo Delta Delta», den fjerde A380 som kom inn i Emirates-flåten. Den kolossale jobben med å fjerne gammel lakk og påføre ny tok 15 dager, noe som var ny Emirates-rekord. Lakkeringsdelen av prosessen tok bare syv dager.

Syv strøk med lakk må til på en Airbus A380, tilsammen veier alle lagene med lakk 1.100 kilo, same mengde som ble benyttet «Echo Delta Delta». Lakken på en A380 dekker et areal på 3.076 kvadratmeter.

Hele utsiden av A380, inkludert flykroppen, vinger, motorer samt vertikale og horisontale ror, ble lakkert. Skroget fikk først ett lag primer og ett lag sealer, etterfulgt av tre strøk med «Brilliant white», som er Emirates egen farge, og deretter to lag med klarlakk og dekorlakk for Emirates-symbolet og logoen.

Flyene omlakkeres normalt hvert syvende til åttende år.

72 fly på ett år

Emirates lakkeringshangar i Dubai har iløpet av fjoråret malt og dekorert 72 hele fly, samt utført mer enn 105.000 mindre lakkjobber.

Noen av de mer iøynefallende dekorarbeidene på Emirates flåten i løpet av året inkluderer Real Madrid Airbus A380, Paris Saint-Germain A380, Arsenal-logoer på en Boeing 777, AC Milan dekor på en A380, Arsenal-logoer på en A380 og United for Wildlife på en A380.

Den nye lakken er ikke bare visuelt tilfredsstillende, men påvirker også drift og teknisk ytelse. En god lakkjobb bidrar for eksempel til å redusere drivstofforbruk.

Emirates forteller i en pressemelding at selskapet arbeider tett med flyprodusentene og industripartnere verden rundt for å forbedre lakkeringsprosessen, både med tanke på effektivitet og miljøvennlighet. Med et areal dobbelt så stort som en fotballbane og med aktivitet døgnet rundt, bruker Emirates Aircraft Appearance Centre det siste av teknologi og systemer. Inkludert full kontroll på temperatur, luftfuktighet og luftgjennomstrømning – alle kritiske faktorer for en perfekt, blank overflate.


 

Dette er en pressemelding fra flyselskapet Emirates som er redigert og tilpasset for publisering på Hangar.no. 
Ingen flere artikler