Connect with us

Internasjonalt

Egyptair-fly styrtet i Middelhavet

Publisert

| Dato:

Et Airbus A320-fly fra selskapet Egyptair er forsvunnet, trolig i havet, under en flytur mellom Paris og Kairo i natt.

Flyet hadde 56 passasjerer og et mannskap på 10 ombord. Rute MS804 forlot den franske flyplassen Paris Charles de Gaulle ved 23-tiden onsdag kveld, og skulle etter planen lande i Kairo i Egypt ved 03.20-tiden.

 

Flyet (SU-GCC), Airbus A320-232, hadde en høyde på 36.000 fot da det plutselig forsvant fra radaren i følge lokale medier.

Egyptiske myndigheter har igangsatt en stor leteaksjon etter flyet som skal ha forsvunnet, det var da kommet rundt 16 kilometer inn i luftrommet til Egypt og det var en flygeleder i Kairo som meldte fra om at kontakten med flyet plutselig ble brutt.

SISTE 08:33: Meldinger fra lokale medier torsdag morgen går ut på at flyet skal ha sendt ut en nødmelding like før det forsvant.

En rekke skip og båter leter nå i området i Middelhavet der det er trolig at flyet har styrtet i havet.

Mange nasjonaliteter ombord

Flyselskapet oppgir at det skal ha vært passasjerer fra Egypt, Frankrike, Storbritannia, Belgia, Irak, Kuwait, Saudi-Arabia, Sudan, Tsjad, Portugal, Algerie og Canada om bord. Rundt 35 av de ombord skal ha vært statborgere i Egypt.

Det skal også være to babyer blant de savnede.

Flyets kaptein skal ha 2101 flytimer på Airbus A320 bak seg, mens andrepiloten teller 2677 timer på samme flytype. Kapteinen har totalt 6275 flytimer i sin karrière, melder selskapet på Twitter.

Egyptair skriver også at det skal ha vært tre sikkerhetsvakter fra selskapet ombord på flyet som utgjør mannskapet på 10 personer.

Bygget i 2003

Airbus A320-flyet ble bygget i 2003 med produksjonsnummer 2088. Flyet ble levert nytt fra produsenten Airbus til Egyptair i november 2003. Motorene er to IAE V2527-A5.

Egyptair har de siste ti årene måtte tålet stort press fra både EU og europeiske luftfartsmyndigheter etter at det gjentatte ganger har blitt avdekket store brudd på sikkerhet og slurv i vedlikehold av selskapets fly.

Både i 2009 og 2010 ble det svært tett på at selskapet ble svartelistet i EU. Bare i 2009 ble det rapportert 240 brudd på vedlikehold og sikkerhet etter inspeksjoner av selskapets fly på flyplasser i Europa.

I 2010 tvang EU selskapet til å sende inn rapporter hver måned om hvilke tiltak som var igangsatt for å bedre vedlikeholdet.

Så sent som i mars i år ble også et Airbus A320-fly fra flyselskapet forsøkt kapret etter avgang fra Kairo, flyet landet på flyplassen i Larnaca på Kypros hvor kapreren til slutt overga seg.

Fatal ulykke i 2002

Den siste fatale ulykken i selskapet var i 2002 da et Boeing 737-500 fly styrtet seks kilometer fra flyplassen i Tunis. 14 av de 62 ombord omkom.

MS843 var på vei fra Kairo til Tunis da flyet like før landing traff et fjellparti rett før flyplassen.

 

SAKEN OPPDATERES – TRYKK F5 FOR SISTE VERSJON!

Advertisement

Internasjonalt

Forbud mot bærbare datamaskiner i innsjekket bagasje kan bli innført fra nyttår

Publisert

| Dato:

Illustrasjon

Før sommeren i år ble det innført forbud mot å ta med seg bærbare datamaskiner ombord i kabinen på passasjerfly som skulle inn og ut av en rekke land. Nå er det på trappene ett nytt forbud mot å ha med seg datamaskinene i innsjekket bagasje.

Forbudet som gjorde at laptoper måtte legges i bagasjen som ble sjekket inn, ble raskt fjernet etter at det ble innført internasjonale regler for hvordan sikkerhetskontrollen skal utføres. Nye regler skulle sørge for at eksplosiver i laptoper, som kunne styres med fjernkontroll, bedre skulle kunne bli avdekket under røntgenmaskinene på flyplassene.

Problemet med at alle laptoper måtte legges i innsjekket bagasje er at lithiumbatteriene fort kunne overopphetet og det igjen kunne føre til brann.  Nå skal  International Civil Aviation Organisation (ICAO) behandle et forslag om innføring av forbud mot laptoper i bagasje som sjekkes inn. Det er på et møte i slutten av oktober at det kan komme et slikt forbud som vil gjelde allerede fra nyttår av.

En lang rekke tilfeller av at batterier i mobiler og laptoper har tatt fyr ombord i fly, det tvinger nå frem et forbud heter det i følge Reuters.

ICAO viser til at dagens brannslukker i bagasjerommene på en lang rekke flytyper ikke er gode nok til å kunne slukke en brann som følger av at et batteri av denne typen tar fyr. Det kan får katastrofale følger for flyet og passasjerer og ansatte heter det.

Les mer

Mest lest