Prosjektansvarlig bak den nye storflyplassen i Berlin, Dieter Faulenbach da Costa hevder i et intervju med den tyske storavisen Berliner Morgenpost at den nye flyplassen i Berlin aldri vil åpne dørene.

I følge mannen som ledet planleggingen og prosjektet fra 90-tallet og fram til 2000-tallet, vil flyplassen som er forfulgt av forsinkelser og konstruksjonsfeil ikke bli åpnet i det hele tatt. Da Costa sir i intervjuet at problemene rundt brannsikkerhetssystemene på den nye flyplassen har nå krevd fire års planlegging for å få endret systemene.

Det vil kreve en total rehabilitering av bygningsmassene som enda ikke har kommet i gang i følge Da Costa. Dette er en av hovedårsakene til at flyplassen fortsatt står uåpnet, noe den skulle ha blitt i 2011.

Flyplassens ledelse hevder overfor avisen at de satser på å åpne ved utgangen av 2017 som nå er planlagt. Mer ønsker de ikke å kommentere i forhold til hvordan statusen er på brannsikringsutstyret i byggene på den nye flyplassen.

Byggingen av den nye hovedflyplassen i Berlin har blitt kjent som ev de største byggeskandalene i Tyskland etter andre verdenskrig. Flyplassen skulle etter planen åpnes i 2011 og erstatte Tegel og Scönefeld. Åpningen har så langt blitt utsatt fem ganger.

For tre uker siden fikk kommunikasjonssjefen for den nye flyplassen sparken da han var litt for ærlig i sine kommentarer rundt flyplassens framdrift mot en åpning. Daniel Abbou kommenterte overfor pressen at hele arbeidet med den nye flyplassen gikk i dass og var bare kaos og rot fra den ene enden til den andre.  Han sa også at pressen ikke måtte tro på alle pressemeldingene som fortalte at prosjektet gikk på skinner og alt gikk etter planen. Nå har han fått sparken for sin ærlighet.

Fortsatt har ikke myndigheten i Berlin startet samtaler med flyselskapene som planla å flytte alle sine flyvninger over til den nye flyplassen i 2011. Både Air Berlin og Lufthansa tapte store beløp på å nærmest flytte sine operasjoner til en flyplass som aldri åpnet dørene.

Det er ventet at tyske myndigheter må ut med flere millioner euro til selskapene for tort og svie i forbindelse med kanselleringen av åpningen.

Da Costa som er intervjuet hevder at flyplassen aldri vil åpnes da den må bygges om og dette arbeidet er det ikke penger til i budsjettet for Berlin. Byen har allerede tapt millioner på millioner på en flyplass som ikke blir godkjent av tyske luftfartsmyndigheter før den er bygget om.