Det amerikanske luftfartstilsynet FAA har i et notat til flyselskap verden over sendt ut et krav om endringer som må utføres i motorene på 250 Boeing 787-Dreamlinere.

Det er motorer av typen GEnx-1B, samme som på bildet, som nå må modifiseres innen utgangen av dette året. På utvalgte fly har det vist seg at denne typen motorer er utsatt for at viftebladene inne i motorene slår inn i veggen på motorhuset. Det er under bruk i minusgrader at problemene har vist seg på GEnx-1B-motorene.

Ett av selskapene som opererer fly med slike motorer måtte i januar i år slå av motorene på grunn av at viftebladene lagde en kraftig støy da de skrapte langs motorhuset, veggen i selve motoren.

Det skal være is som kommer inn i motorene som sørger for at viftebladene lener seg en smule framover, og med det treffer veggene i motorhuset melder FAA.

I følge FAA tar modifiseringen av selve motoren rundt 16 timer å utføre, en operasjon som sørger for å gi viftebladene litt mer plass så de ikke skraper borti motorhusets vegger.

GEnx-1B motorene har loggført mer enn tre millioner flytyimer så langt på Dreamlinerene som bruker denne typen. Det er over 250 fly som bruker motortypen fra GE.

 

Ingen flere artikler