Bjørn Kjos og flyselskapet Norwegian endte på rundt 300 millioner svakere i resultat enn det som var forventet i første kvartal av 2016.

I følge selskapets pressekonferanse torsdag morgen  er det svak kronesats, dyrere drivstoffavtaler og leasingkostander som forstyrrer selskapets regnskap for første kvartal.

Norwegian fikk et resultat som ble 992 millioner kroner i minus før skatt, forventningene lå på rundt 650 millioner.

–  I dette kvartalet har vi en underliggende resultatforbedring på 400 millioner kroner sammenlignet med fjoråret. Som tidligere fyller vi flyene meget godt. Vår langdistanseoperasjon blir stadig viktigere, samtidig som vi har en stabil og god utvikling i de øvrige markeder, ikke minst i Norden. Vi ser også at det skandinaviske og europeiske rutenettet er tett knyttet opp mot langdistanserutene ved at et økende antall passasjerer benytter seg av videreforbindelser. Et økende antall forretningsreisende velger Norwegian, og vi har inngått flere viktige bedriftsavtaler dette kvartalet, noe som er et tegn på at man er opptatt av kvalitet til en lav pris, sier Bjørn Kjos i en pressemelding i dag. 

Resultatet før skatt (EBT) ble -992 millioner kroner, mot -777 millioner kroner i samme kvartal i 2015. Inkludert i tallene for 2016 er en kostnad på 528 millioner kroner som knytter seg til drivstoffsikringer og valuta. Fyllingsgraden i første kvartal var 85 prosent, opp to prosentpoeng fra fjoråret. Nærmere seks millioner passasjerer fløy med Norwegian i første kvartal, en økning på 17 prosent. Den desidert sterkeste veksten hadde Norwegian på London Gatwick og ved de spanske basene. I Norden økte både antall passasjerer og markedsandeler.