Den nye flyplassen på øya St. Helena i Atlanterhavet forbereder seg på å motta det første flyet flyplassen har mottatt siden godkjennelsen i mai 2016.

Det er Atlantic Star Airlines som skal fly og levere Avro-maskinen til et selskap med base i Chile som har overtatt flyet fra Swiss.

Fredag 21. oktober skal flyet etter planen lande på øya med 3000 innbyggere. Da har flyet fløyet fra Zurich via et teknisk stopp i Emiratene til Senegal, videre til Atlanterhavsøya Ascension, og deretter 1300 kilometer over til St. Helena.

Siss Avro, Foto: Hans O. Nyborg

Siss Avro, Foto: Hans O. Nyborg

Videre skal flyet til Brasil med stopp i Uruguay før det når frem til hjemmebasen på Presidente Carlos Ibáñez del Campo Internasjonale flyplass i Chile.

Verdifulle data

Det at flyet som er på en såkalt ferry-flight, lander på St. Helena vil bidra til å gi flyplassen verdifull datainformasjon om flyforhold, væreforhold og hvilke erfaringer pilotene får ved å lande på den omdiskuterte rullebanen.

Flyplassen som sto ferdig i mai 2016 har blitt omtalt som den britiske regjeringens største fiasko utenlands.  St. Helena er en del av det britiske oversjøiske territoriet.

Prosjektet med å bygge en flyplass skulle gjøre at øya som har blitt omtalt som den minst tilgjengelige øya i Atlanterhavet, skulle få faste flyforbindelser hver uke. Med en prislapp på 285 millioner britiske pund ble flyplassen bygget, uten at flyforholdene inn mot den lille øya hadde blitt undersøkt eller kartlagt.

Da rullebanen sto ferdig i januar 2016 viste flere testflyvninger at væreforholdene og innflyvningen til rullebanen var svært krevende. Spesielt er det de uforutsigbare vindene som oppstår rundt klippen der rullebanen er anlagt som gjør flyvninger farlige til øya.

Test med 737 hold på å gå galt

Foto: Barcroft Media/Comair

Foto: Barcroft Media/Comair

En test med et Boeing 737 fly fra selskapet Comair i april i år ga klare signaler om at flyplassen er usikker å lande på for passasjerfly. Pilotene som skulle teste rullebanen ga tilbakemeldinger om at vindforholdene som var svært så ustabile gjorde at Boeing 737 maskinen mistet farten på vei ned mot rullebanen og utløste en rekke alarmer i cockpiten.

I følge pilotene som fløy Comair-flyet var forholdene så ille at de for det første måtte forsøke å lande tre ganger før det lykkes og føltes trygt. Men to av gangene var det så ustabile forhold at pilotene slet med å holde kontrollen på flyet i følge en rapport fra selskapet. 

Bakgrunnen for at flyplassen fikk flertall for å bli bygget av den britiske regjeringen, var en rapport med omtale av en landing med et fly tilbake i 2006 som hadde gått uten større problemer. Flyet landet på grusunderlag, og ikke på stedet der  rullebanen i dag er bygget.

Er spente på landingen

Comair under test av rullebanen i april. Foto: St. Helena Airport

Comair under test av rullebanen i april. Foto: St. Helena Airport

Selv om den nye flyplassen har hatt flere ikke kommersielle landinger av fly, og en rekke landinger med ambulansefly, er det ingen selskap som har startet flyvninger til øya enda. Comair måtte gi opp etter forsøket i april, nå er det Atlantic Star som ønsker å se på muligheten for å starte rute.

Derfor er det stor spenning hos ledelsen ved flyplassen som venter spent på hva dataene og rapporten fra pilotene i Atlantics nye Avro, vil avsløre.

Flyet har med seg rundt 60 passasjerer som er ansatte i selskapet.

 

Landingen med 737-800 i april 2016:

Ingen flere artikler