HANGAR.NO

 SISTE NYTT
  • Fikk overlevert Boeing 777 nummer 100 Emirates kunne denne uken feire en ny milepæl med ankomsten av flyselskapets Boeing 777-300ER nr. 100. Denne typen fly er verdens største kommersielle langdistansefly med twin engine-motorer. Boeing 777-300ER er...
  • Starter flyvning fra Kastrup Det irske flyselskapet Ryanair har bestemt seg for å starte flyvninger med base på Kastrup. Det betyr en endring i selskapets strategi om å stortsett bare bruke flyplasser som ikke...
  • Lanserte ruter fra London City Det britiske flyselskapet Flybe lanserte mandag seks daglige flyvninger fra London City Airport. Med Dash 8 Q400 skal selskapet operere rutene til Edinburgh, Belfast, Dublin, Inverness og Exeter ved hjelp av...
  • Klare med nytt lavprisselskap Det russiske flyselskapet Aeroflot er nå på nytt klare med å lansere et lavpriskonsept. Etter at det forrige konseptet ble stanset nesten før det fikk ta av, er nå et...
  • Lastet fly fullt med nødhjelp I går lettet et fullastet Norwegian-fly med nødhjelp med kurs for Den sentralafrikanske republikk (SAR). Transporten med livsnødvendig nødhjelp er et samarbeid mellom UNICEF og Norwegian. I Bangui i SAR har...

Norge kan vrake NH-90 kontrakt

12.06.12
09:35

Norge kan komme til å vrake kontrakten om kjøp av nye helikoptre til forsvaret. Hittil er kun ett av totalt 14 helikoptre levert, og nå vurderes andre alternativer melder Aftenposten.

Det er produsenten NH Industries som ikke klarer å levere i henhold til kontrakten. Avtalen ble underskrevet i 2001 og de første helikoptrene skulle vært på plass allerede i 2005.

Nå sier produsenten at det neste som er i bestilling ikke kan leveres før tidligst i 2014, det er ikke holdbart for forsvarsministeren;

- Vi er svært lite fornøyd med å at det har tatt seks år, og vi har for få uker siden gjort det helt klart vår tålmodighet ikke er ubegrenset. Hvis de ikke kan komme opp med en troverdig leveranseplan må vi vurdere å se på andre alternativer, sier forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) til Aftenposten.no.

Sliter med kvalitetsproblemer

Flyprodusenten NHI sliter med både kvalitetsproblemer og en rekke andre faktorer som gjør selve helikopteret ustabilt.

– Produksjonsprogrammet har slitt med store utsettelser på grunn av kompleksitet, og det er noe vi beklager på det sterkeste. Programmet er i ferd med å komme seg på beina nå, og vi har foreløpig levert 109 maskiner til ulike kunder. Dessverre sliter vi fremdeles med generelle kvalitetsproblemer, men vi har sammen med kundene iverksatt en tiltak og jobber med å løse dette, sier Aage Jørgensen til Aftenposten.no.

Det er totalt 25 store og små problemer som er meldt inn av kunder som har mottatt helikopteret. Gulvet i kabinen tåler svært lite før det går i oppløsning, våpen kan ikke sikres under transport, setene tåler kun 110 kilo per sete, og ett av de større utfordringene er at selve helikoptret ikke kan lande på annet enn helt stabilt og flatt underlag.

Det er ikke bare Norge og det norske forsvaret som nå ser på andre løsninger, også Australia venter fortsatt på sine 15 i bestilling, som har drøyd lengre enn lengst.

 

Tags
Share

Relaterte saker