Connect with us

Hendelser

Norske forsvarsveteraner deltar i opprydningen etter «Harvey»

Publisert

| Dato:

I samarbeid med nødhjelpsorgnisasjonen Team Rubicon har nå denne uken en gruppe  på åtte norske forsvarsveteraner og frivillige flydd over til Texas for å bistå i den langsiktige oppryddingen etter orkanen Harveys herjinger.

Det er Lufthansa som flyr de frivillige frem og tilbake, og tirsdag denne uken reiste de første med Lufthavnsa over til Houston, Texas. De frivillige har kunnskaper om kriseledelse og krisekommunikasjon, og er derfor kjent med å takle slike omgivelser. Oppgavene de skal ha under oppholdet består av å rydde boliger som er flomrammet for inventar og andre gjenstander som har blitt skadet av vannmassene, før en eventuell restaurering.

Totalt har omtrent 50 norske forsvarsveteraner meldt seg på for å bistå i arbeidet, og de første avreiste er første pulje til å reise over av totalt tre puljer. Operasjonen har fått navnet «Hard Hustle» – et naturlig ordvalg da orkanen Harvey herjet hardt med områdene i og rundt Houston. Totalt krevde orkanen 82 menneskelig, og gruppen sendes inn nå, da det livreddende arbeidet er avsluttet, men den like viktige jobben med å hjelpe innbyggerne å gjenreise sine hjem starter.

Advertisement

Hendelser

Hentet Airbus A320 fra vedlikehold – Måtte slå av en av motorene på vei hjem

Publisert

| Dato:

BAC

Den bulgarske havarikommisjonen AAIU skal etterforske hva som skjedde da flyselskapet Bulgarian Air Charter mandag 9. oktober hentet hjem et Airbus A320 fly fra Bratislava i Slovakia.

På vei hjem mot Sofia i Bulgaria fikk det to pilotene ombord melding om at den ene av flyets to motorer hadde problemer med drivstofftilførsel. Meldingen “ENG2 FUEL FLOW LOW” ble vurdert til at drivstoffpumpen muligens ikke fungerte på motoren.

Flyet var under en ferry-flight så det var kun de to pilotene som var ombord. I følge nettstedet Aviation Herald valgte pilotene å sette motoren i idle-modus og valgte å fortsette turen mot flyplassen ved Sofia. Kort tid etter dette fikk pilotene ny melding i cockpiten fra flyets datasystem “ENG2 FADEC ALTERNATOR”, da valgte pilotene å slå motoren helt av.

FADEC står for ‘full authority digital engine control’ kontrollerer alle aspektene rundt hvordan motoren fungerer. Pilotene mente det var best å fortsette på bare en motor.

Nå skal havarikommisjonen etterforske hendelsen og har valgt å kategorisere den som en alvorlig hendelse. AAIU sier til avisen Sofia Globe at det som blir interessant å finne ut av er hva som har skjedd ettersom flyet ble hentet ut fra motorvedlikehold i Slovakia.

Spørsmålet er hvorvidt mannskapet og flyselskapet var klar over problemer med motoren da flyet forlot Bratislava eller om feilen dukket opp i løpet av turen som følger av feil på motoren som eskalerte skriver avisen.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem for en Airbus A320 å fly med bare en motor, men havarikommisjonen sier de allikevel ser alvorlig på en slik hendelse.

 

Les mer

Mest lest