Norwegian Air Argentina har søkt argentinske myndigheter om å få starte nær 160 ruter. Hele 75 ruter er nasjonale mens 80 er internasjonale.  Oslo, København og Stockholm er destinasjoner fra Buenos Aires, men også flere tunge internasjonale byer skal få forbindelse til Sør-Amerika.

I søknaden til  National Administration of Civil Aviation (ANAC) ønsker Norwegians datterseselskap å opprette 34 ruter fra Buenos Aires til innenriks destinasjoner i landet, det samme gjelder 17 ruter fra Cordoba, seks ruter fra Medoza, tre ruter fra Rosario og fem ruter fra Salta.

Til USA ønsker selskapet å fly til Chicago, Dallas, Honolulu, Los Angeles, Miami/Fort Lauderdale, New York, Orlando, San Francisco, Puerto Rico, og Washington.

Europa er representert foruten Skandinavia med Paris, London, Istanbul, Roma, Praha, Barcelona, Malaga, Kiev, Madrid og Zurich.

Av andre byer er det Moskva, Tel Aviv, Sydney, Perth og en lang rekke destinasjoner i Sør-Amerika som det er søkt om. Flere byer i Argentina kan få internasjonal ruter dersom Norwegian får godkjennelse til å starte opp.

Operasjonene i Argentina blir de største selskapet har påtatt seg siden selskapet startet å fly på store deler av Europa.

Vil ødelegge markedet i Argentina

En rekke eksperter på luftfart i Sør-Amerika hevder overfor lokale medier at Norwegian vil trolig ødelegge luftfarten i Argentina, eller for å si det på en annen måte, forstyrre et allerede tødt marked som så vidt klarer seg økonomisk.

I følge nettstedet Airways  er det i dag de to aktørene LATAM og Avianca som regjerer Argentina. Begge selskapene sliter økonomisk og har enda ikke klart å skape økonomi i å fly til og fra byer i landet, selv ikke internasjonalt.

LATAM har nylig måtte permittere over 2000 ansatte, og har måtte leie ut sine fire Airbus A350 til Qatar Airways, for å holde hjulene i gang.

Når Norwegian starter opp er det stor usikkerhet rundt om de to nasjonale selskapene vil klare å bestå.

Trolig vil ikke Norwegian Air Argentina operere de nær 160 rutene men velge ut ruter som de får godkjennelse til og som vil bety penger i kassen. Dersom det blir en suksess kan selskapet på kort tid bli enerådende i området til tross for at billettpriser i Argentina må følge prisene satt av de nasjonale flyselskapene, og kan ikke selges for beløp under dette.