Norwegian har valgt å inngå avtale med den europeiske flyprodusenten Airbus om kjøp av inntil 100 av A320neo, som er den nye utgaven av det populære flyet. Samtidig har selskapet valgt å gå for Boeing nye utgave av 737 Max8.

Vi ser her nærmere på de to flytypene som selskapet har valgt. I utgangspunktet snakker vi om en flytype som er modifisert fra dagens, og en flytype som er nyutviklet fra basispakken.

Både Boeing og Airbus hevder på hver sin side av flytypene de lanserer vil gi enda større drivstoffbesparelse for kundene som velger denne til sin flåte.

Per i dag er det kun Airbus med sin NEO, som med sikkerhet kan vise til hvilke spesifikasjoner det nye flyet vil leveres med i form av vekt, størrelse og konfigurasjon. Boeing på sin side er ikke i mål med endelig tall for hva MAX vil bli når den ruller ferdig ut av hangaren. I følge Boeing vil disse tallene først være sikret i løpet av 2013.

A320 Neo – billigere drift på vedlikehold

For flyselskaper å velge Airbus A320 NEo kommer vedlikeholdskostnader inn som en av de viktigste punktene inn i forhold til om en skal bestille flytypen. Ettersom Boeing 737-MAX kun kan leveres med en type motorer, som spenner over samme teknologi som dagens CFM-56 motorer Boeing 737-800 flyr med, vil kostnadene for vedlikehold holde seg på det samme for MAX. Men for Airbus A320 hvor flyprodusenten har tatt steget videre for å kutte kostnader, vil Pratt & Whitneys nye PW1000G redusere kostnadene med mer enn 10 % på A320 NEO, noe som er regnet ut og bekreftet av industrien selv.

Vedlikeholdet er en viktig faktor som på sikt vil gi Airbus fordeler for kundene når nye fly skal kjøpes. Flere selskap som i dag har valgt NEO har påpekt at nettopp kostnadene for vedlikeholdet på MAX blir uendret mot å få en besparelse ved å velge NEO.

easyJet, ett av Europas største lavprisselskap har selv gått i spissen for å framheve nettopp det faktum at A320 NEO gir en langt større gevinst for selskapene å velge enn 737 MAX.

På den andre siden har en av de amerikanske kundene, Southwest sagt at bakgrunnen for deres valg på 737 MAX var helheten i det å fortsette med Boeings produkter, selv om flyselskapet fant både MAX og NEO likeverdige uten større forskjeller, ble det MAX som for selskapet ga mer tilbake for investeringen tatt selskapets historikk med Boeing i betraktning. Mye hjalp sikkert også at Southwest fikk MAX med 46 5 avslag i forhold til listepris når selskapet la inn ordre på flytypen.

Hvorfor velge begge flytypene?

Når Norwegian nå går ut og velger både Airbus A320 NEO og Boeing 737 MAX, har det utelukkende med en ting å gjøre, tilgjengelighet og leveransemønster.

For Norwegian er det viktig å sørge for å ha en jevn strøm med leveranse av fly også etter 2016. På nåværende tidspunkt har det bygget seg opp en liten luftlomme mellom Airbus A320 neo ordre og Boeing 737 MAX som det norske flyselskapet har sett seg i stand til å utnytte.

Mens Airbus har ordrebøkene fulle av bestillinger for neo, har Boeing ikke fått den køen av kjøpere som det kanskje hadde sett for seg ved lanseringen. Derfor vil det for et flyselskap som Norwegian være mulig å utnytte en slik kjøpsmulighet som gjør at både Airbus og MAX sørger for at selskapet har kapasiteten det trenger også i årene framover.

Så kan en spørre seg hvorfor ikke da velge bare MAX, hvor ordrebøkene er tynnere og flere fly kan leveres raskere? Her kommer ordet raskere inn fordi Boeing er fortsatt ett steg tilbake på å ferdigstille sin MAX og tilby den til markedet.

Airbus er klare for å levere sin NEO tidligere i markedet enn Boeing, og fortsatt kan faren være stor for at Boeing ikke klarer å levere den nye modifikasjonen av 737 i tide til å kunne gi kundene trygghet på at de har kapasiteten de trenger.

Med Airbus tilbud om NEO til Norwegian sikrer selskapet at de vil ha nok fly i flåten til å ta unna det som er estimert utvikling på antall reisende i Europa de kommende årene.

I løpet av 2012 er det ventet at Boeing vil få nok ordre til å fylle det tomrommet som i dag ligger i ordrebøkene og dermed blir ventetiden like lang for levering hod begge produsenter, når nye kunder skal vurdere flyfornyelse.

I følge europeiske og amerikanske analytikere vil det kun være to til tre aktører i markedet som nå kan klare å utnytte vakuumet mellom Boeing og Airbus på samme måte som Norwegian har klart dette.

Airbus har i dag 1256 bekreftede ordre på NEO, Boeing på sin side har i underkant av 1000 ordre. Ikke alle av disse er bekreftet.

 

ANNONSE
Forrige artikkelNorwegian: Lanseringskunde i Europa
Neste artikkelBuss må betale ved Tromsø Lufthavn