Den amerikanske havarikommisjonen NTSB gir pilotene på et MD-88 fly fra Delta Airlines skylden for et havari i mars 2015.

Flyet med 130 personer ombord hadde blitt fløyet fra Atlanta i USA til New Yorks LaGuardia flyplass. Da pilotene landet på rullebanen i New York skal de ha brukt for mye kraft på motorene for å bremse ned flyet.

I følge NTSB skal for mye kraft i motorbremsene ha ført til at de to i cockpiten mistet kontrollen over MD-88 maskinen. Flyet skled av rullebanen som var dekket av snø og is, og endte opp med nesepartiet oppe på en jordvoll som omgir deler av enden på rullebanen.

NTSB sier at flyets ferdskriver viser at kapteinen aktiverte motorbremsene før flyets nesehjul traff rullebanen, noe som ikke er hverken anbefalt eller standard prosedyre i følge NTSB, Boeing og Delta Airlines.

Andrepiloten skal ha bedt kapteinen tre ganger om å slå av motorbremsene før dette ble gjort. Pilotene skal ha sagt i avhør etter hendelsen at de ble tatt på senga av at rullebanen var så glatt og full av snø. De mener væremeldingen viste en klar, ren rullebane med bare asfalt og ikke noe snø.

Ingen personer kom til skade under utforkjøringen, men flyet fikk skader på den ene vingen og på understellet.

Kritisk til evakueringen

NTSB skriver i sin nyeste rapport om hendelsen at de er svært kritiske til hvordan kabinbesetningen foretok evakueringen av MD-88 flyet. Like etter at flyet stanset opp med nesepartiet høyt oppe på jordvollen startet det å legge drivstoff fra de ødelagte vingene.

Da alle var ute av flyet ble det forvirring om hvor mange passasjerer det hadde vært ombord.

Allikevel tok det for lang tid før evakueringen ble igangsatt, den første passasjeren kom ut av flyet etter 12 minutter, og det tok rundt 20 minutter å evakuere samtlige ombord.

Kabinbesetningen skylder på kapteinen som hadde vegring, mener de, mot hva som skulle skje etter at flyet stoppet opp. Flere av kabinbesetningen ventet på ordre fra kapteinen om å evakuere, da denne endelig kom etter 10 minutter bestemte purseren om bord at passasjerene gjerne kunne ta med seg håndbagasje, lommebøker, jakker og andre personlige eiendeler.

Flyets interne høyttalersystem hadde blitt ødelagt i hendelsen og mannskapet får sterk kritikk fra NTSB for ikke å hverken ha trent på dette eller måten de håndterte å gi beskjeder til passasjerer og kolleger ombord ved hjelp av å skrike til hverandre. Flere av de kabinansatte valgte å ta seg frem blant passasjerer for å snakke med sine kolleger, dermed forlot de også sine plasser der de etter boka skulle ha blitt stående.

Usikker på antallet passasjerer

Da alle var ute av flyet ble det forvirring om hvor mange passasjerer det hadde vært ombord. Mannskapet samlet seg om at det trolig hadde vært 125 ombord. Men de glemte to barn som reiset alene som ga det totale antallet 127 ombord.

 

Thank God! No one hurt 🙏 we could of ended up in the water! #survive #thankgod #ice #safelanding

En video publisert av vee.forvanessa (@vee.forvanessa)