Connect with us

Hendelser

Ny drone observert ved Arlanda – trafikken stanset i en time

Publisert

| Dato:

Senest i forrige uke ble en drone observert ved Arlanda Lufthavn i Stockholm, noe som førte til at trafikken ble holdt unna i en time av sikkerhetsmessige årsaker. I kveld skjedde det på nytt.

Ifølge SVT skal dronen ha blitt observert sør for flyplassen ved 18-tiden i kveld, og trafikken ble holdt i en time for sikkerhets skyld. Det var omlag 20 flyvninger som ble rammet av forstyrrelsen, i følge svenske Swedavia. Forrige gikk droneflyvningen ut over 14 flyvninger.

Det er fra 1. august ikke nødvendig med tillatelse for å filme med drone i Sverige, men de svenske luftfartsmyndighetene melder at mange misforstår dette, og tror at det er fritt fram for droneflyvning, men man trenger fortsatt tillatelse for å fly droner i kontrollert luftrom.

 

 

 

 

Hendelser

Ny havarirapport etter ulykke i 2011 gir pilotene skylden for styrten

Publisert

| Dato:

Foto: CAO

Da et Boeing 727 fly fra selskapet Iran Air styrtet 9. januar 2011 under landing på flyplassen ved Uromiyeh i Iran, ble det en lang rekke med teorier lansert om årsaken til ulykken. Som Hangar.no skrev i 2011 etter ulykken ble det fremsatt påstander om både terror og dårlig vedlikehold av flyet.

Nå har nettstedet Aviation Herald som omtaler uhell og ulykker verden over, publisert et forsøk på å oversette havarirapporten som ikke finnes i engelsk utgave, kun i persisk.

Konklusjonen i den 163-siders lange rapporten går ut på at pilotene får skylden til at flyet havarerte. Oversettelse av konklusjonen til engelsk lyder; »
The flight crew of the aircraft with their inappropriate practises and unusual aircraft handling is the primary cause of the accident.».

Med andre ord, pilotene skal med deres upassende praksis, og uvanlige håndtering av flyets systemer ha forårsaket ulykken som krevde 78 menneskeliv. 27 personer skal ha overlevd ulykken.

Utdaterte instrumenter i cockpiten

Havarikommisjonen i Iran peker på i sin rapport at ulykken skyldes pilotenes handling, men også flyets nokså utdaterte instrumenter og sikkerhetssystemer. I tillegg vektlegges det at Iran Air ikke innehar en simulator for opplæring av piloter under forholdene som det var den aktuelle dagen, kraftig snøfall og tykk tåke. 

Foto: CAO

Pilotene får også kritikk for å ikke ha fulgt selskapets instruksjoner ved landing i dårlig vær, til tross for manglende simulatortrening, og selskapet får kritikk for ikke å ha god nok cockpit management (CRM)-rutiner og instruksjoner. 

Flyet kom fra Teheran og var under landing med ILS på flyplassen Uromiyeh. Pilotene valgte å avbryte landingen da de hadde problemer med å finne frem til rullebanen. Etter en runde rundt flyplassen forsøkte de seg på nytt med å lande flyet. Under denne runden mistet flyet store deler av høyden det hadde og traff til slutt bakken hvor det gikk i oppløsning.

Pilotene skal ikke ha gitt flygelederen noen årsak til at de valgte å avbryte landingen, og det de først ba om var å få gå tilbake til Teheran. Men radarutskrifter viser at flyet var på vei til å forsøke å lande på nytt uten at dette ble formidlet til flygelederen.

Motorer stanset opp

Havarikommisjonen har funnet bevis for at motor nummer 1 og nummer 3 skal ha stanset helt opp like før flyet traff bakken. Dette var en teori som en lang rekke luftfartseksperter i Iran lanserte etter ulykken. I følge flyets taleregistrator skal flyteknikeren ha nevnt at de to motorene hadde fall i oljetrykket, og kort tid før flyet styrtet at

Foto: CAO

de stanset helt opp.

Kort tid etter blir det gjort forsøk på å starte opp motorene på nytt, men dette blir ikke fullført før flyets varslinger i cockpiten sier «PULL UP, PULL UP» så smeller det og flyet treffer bakken.

Etter lengre tid med søk på ulykkesstedet ble flyets svarte bokser funnet. De ga et bilde av at det var svært hektisk og ampert i cockpiten mellom de to pilotene og teknikeren. Boeing 727-flyet krevde tre personer i cockpiten under flyvning. Flyteknikeren og pilotene skal ha skreket til hverandre at farten var for sakte for flyets mulighet til å nå frem til rullebanen.

Flyet som styrtet – Foto. CAO

Les mer

Mest lest