Babcock Scandinavian AirAmbulance AB har vunnet anbudet om å ta over ambulanseflyvninger i Norge. De syv basene her i landet får helt nye ambulansefly når avtalen trer i kraft fra neste år av.

I tillegg til helt nye fly av typen Beechcraft King Air 250 skal det også baseres et Cessna Citation Latitude på Oslo Lufthavn. Et fly med større lastekapasitet og lengre rekkevidde.

King Air 250 skal brukes til ambulanseflyvning i Norge

Det er det svenske luftambulanseselskapet Babcock Scandinavian AirAmbulance AB som skal drifte flyene for helseforetakene når kontraktsperioden trer i kraft 1. juli 2019. Den vil vare fram til 2025, med mulighet for ytterligere fem års forlengelse.

Ingen av flyene skal stasjoneres i Tromsø som var ett av kravene fra flere helseutvalg før anbudsrunden ble avgjort. Det er mangel på nok penger for å også ha base i Tromsø som gjør at Helse Nord, som har ansvaret for to tredjedeler av kostnadene for ambulansefly i Norge, velger bort Tromsø.

De regionale helseforetakene har sagt ja til en ny driftsavtale for ambulanseflytjenesten. Avtalen er forhandlet frem av Luftambulansetjenesten HF gjennom en omfattende anbudskonkurranse der både kvalitet og pris ble vurdert. Tildelingen gjøres med forbehold om at de administrerende direktørene får fullmakt om finansiering fra sine respektive styrer.

Slutt neste år for disse flyene – Ambulansefly – Foto: Hans O. Nyborg

–Vi har stort fokus på sikkerhet i tjenesten i dag og med dette utstyret om bord blir den enda bedre, sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF, Øyvind Juell.

Det er det svenske luftambulanseselskapet Babcock Scandinavian AirAmbulance AB som skal drifte flyene for helseforetakene. Selskapet flyr i dag luftambulanse i Sverige og Finland fra en rekke baser. Eierkonsernet, Babcock International Group, driver også luftambulanse i Storbritannia, Australia, Spania, Italia, Frankrike, Portugal og Tyskland.

I anbudskonkurransen deltok også Lufttransport FW AS, som er den leverandøren som i dag opererer ambulanseflyene.