Connect with us

Hendelser

Ouch! Nesehjul på BA A319 vridde seg i Manchester

Publisert

| Dato:

Rullebane 23L på flyplassen i Manchester ble stengt i lang tid onsdag morgen etter at et Airbus-fly fra British Airways fikk problemer med nesehjulet.

I følge Manchester Evening News hadde Airbus A319 flyet som ankom fra London akkurat landet da en høy knakende lyd gikk gjennom flyet.

En talsmann for flyselskapet skal deler av nesehjulet ha knekt under landing, noe som fikk hjulene til å stille seg på tvers, hvor de låste seg helt fast.

Passasjeren ble evakuert fra etter rundt 20 minutter og den aktuelle rullebanen var stengt fra 11 på formiddagen til 16.00 i ettermiddag. Teknikere skal nå undersøke flyet for å finne ut hva som var årsaken til problemene med nesehjulet.

 

Advertisement

Hendelser

Hentet Airbus A320 fra vedlikehold – Måtte slå av en av motorene på vei hjem

Publisert

| Dato:

BAC

Den bulgarske havarikommisjonen AAIU skal etterforske hva som skjedde da flyselskapet Bulgarian Air Charter mandag 9. oktober hentet hjem et Airbus A320 fly fra Bratislava i Slovakia.

På vei hjem mot Sofia i Bulgaria fikk det to pilotene ombord melding om at den ene av flyets to motorer hadde problemer med drivstofftilførsel. Meldingen “ENG2 FUEL FLOW LOW” ble vurdert til at drivstoffpumpen muligens ikke fungerte på motoren.

Flyet var under en ferry-flight så det var kun de to pilotene som var ombord. I følge nettstedet Aviation Herald valgte pilotene å sette motoren i idle-modus og valgte å fortsette turen mot flyplassen ved Sofia. Kort tid etter dette fikk pilotene ny melding i cockpiten fra flyets datasystem “ENG2 FADEC ALTERNATOR”, da valgte pilotene å slå motoren helt av.

FADEC står for ‘full authority digital engine control’ kontrollerer alle aspektene rundt hvordan motoren fungerer. Pilotene mente det var best å fortsette på bare en motor.

Nå skal havarikommisjonen etterforske hendelsen og har valgt å kategorisere den som en alvorlig hendelse. AAIU sier til avisen Sofia Globe at det som blir interessant å finne ut av er hva som har skjedd ettersom flyet ble hentet ut fra motorvedlikehold i Slovakia.

Spørsmålet er hvorvidt mannskapet og flyselskapet var klar over problemer med motoren da flyet forlot Bratislava eller om feilen dukket opp i løpet av turen som følger av feil på motoren som eskalerte skriver avisen.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem for en Airbus A320 å fly med bare en motor, men havarikommisjonen sier de allikevel ser alvorlig på en slik hendelse.

 

Les mer

Mest lest