Flyprodusenten Airbus overleverte i går den aller første Airbus A320neo til lanseringskunden Lufthansa. Denne gangen foregikk det hele svært så stille i dørene i motsetning til slik det pleier å være med ansatte i Airbus som feirer med kaker, musikk og direktesending.

Veien fram til denne første leveransen har vært en tøff vei å gå for produsenten. Neo er betegnelsen på den nye generasjonen av den populære familien med Airbus A320 og Airbus A321, nye motorer som skal gi økt besparelse i form av forbruk, og ny innreding i kabinen samt en rekke forbedringer i cockpiten er lovnadene fra Airbus.

Men det har vist seg at de nye LEAP-1A motorene som er produsert av GE Electric og Safran ikke helt har hold det de lover. Forbruket har ikke levd opp til de forventningene flyselskapet har hatt og er lovet av Airbus og det har forsinket hele prosessen med leveransen av det første flyet.

I utgangspunktet var det Qatar Airways som flagget seg som lanseringskunde for A320neo, men da selskapets teknikere oppdaget små feil i softwaren som styrer de nye motorene trakk Qatar seg fra avtalen om å bli først ut med NEO.

Etter en rekke møter med overtalelse ble det klart at Lufthansa som har bestilt 116 slike fly gikk inn som lanseringskunde. Men her har også det tyske flyselskapet satt pekefingeren på en rekke ting med de nye motorene, som igjen forsinket den opprinnelige leveransen av det første flyet.

Airbus og motorprodusenten GE lover 15 prosent mindre drivstoffforbruk på de nye motorene i forhold til dagens Airbus A320. Tester har vist at besparelsen så langt kommer opp i 11 prosent. GE jobber nå med å løse dette før Qatar og andre kunder overtar sine første fly.

Airbus har nå inne rundt 4470 ordre på nye utgaver av A320-familen fra rundt 85 flyselskap og kunder verden over. 3500 av disse er A320 mens resten er A321.

 

Ingen flere artikler