Samtlige transportfly av typen Antonov 124-100 Ruslan kan bli satt på bakken i nær fremtid, og det vil skape turbulens i transportbransjen for ekstra stor last.

Da det denne uken ble kjent at Ukraina har valgt å melde seg ut og forlate Strategic Airlift Interim Solution (SALIS)-samarbeidet mellom Ukraina, Russland og NATO blir det også slutten på samarbeidet mellom Antonov og fraktoperatøren Volga-Dnepr samt andre operatører av flytypen.

I følge nettstedet The Loadstar i Storbritannia og ITAR-TASS som er nyhetsbyrået i Russland, kan det faktum at Antonov nå trekker seg ut av samarbeidet føre til at samtlige Antonov 124-100 Ruslan må settes på bakken. Årsaken bak dette er at den ukrainske produsenten har varslet at de ikke vil utføre vedlikehold eller bygge nye fly etter 1. januar 2017.

LES OGSÅ: VIL BYGGE NY ANTONOV 225 FOR KINA

Det er kun Antonov i Ukraina som kan utføre omfattende vedlikehold på 124-modellene, dersom selskapet står fast ved å gi seg med vedlikehold må verdens største operatør av flytypen, Volga-Dnepr ta flyene ut av produksjon og sette dem på bakken. Selskapet opererer 10 slike fly.

Seks av ledelsen i produsenten Antonov har plutselig sluttet i sine jobber, samtlige av disse har hoppet over til et mindre privateid flyselskap. Det skaper også uro for operatørene av flytyper fra Antonov verden over.

LIK OSS PÅ FACEBOOK – FÅ OPPDATERTE NYHETER HVER DAG!

Russland bygger om flyene

Det skaper ikke ro i leiren hos Antonov at russiske myndigheter har truet med å slutte å bruke vedlikeholdstjenesten hos Antonov for landets militæreflåte av An-124 fly. Russerne har også inngått avtale med et russisk selskap som skal etter planene utvikle en helt ny motortype som skal byttes ut på samtlige An-124 i Russland. Det har falt den ukrainske produsenten tungt om hjertet. Antonov sier i en pressemelding at selskapet er de eneste som kan utføre endringer av denne typen. Motorene som sitter på flytypen er spesialproduserte for flyet og den nye motoren mener produsenten ikke vil fungere og flyene vil miste sin godkjennelse.

Russland og Ukraina er nærmest i full krangel om Antonovs-fremtid og det forklarer også hvorfor det ukrainske selskapet har inngått avtaler med et firma i Kina om å bygge et nytt fly av verdens største, Antonov 225.