SAS er kritiske til innføringen av den omstridte passasjeravgiften, og nå passkøer på Gardermoen, og i følge Richard Gustafson mener det kan hindre nye ruter.

I et intervju med TV2 i Norge torsdag sier direktøren for SAS at det ikke er til Norges fordel at det er så mage skjær i sjøen. Først og fremst er det passasjeravgiften som står i veien for nye ruter, men det at Gardermoen også opplever timevis med køer i passkontrollen hjelper lite på.

SAS har økt sin flåte med langdistansefly fra 12 til 16 fly det siste året. Gustafson sier til TV2 at nye ruter fra Norge kan bli lagt på is dersom ikke disse tingene endres raskt.

Hva SAS mener skal skje med passasjeravgiften er nokså klart, men at den forsvinner er vel heller lite trolig.

SAS skal i utgangspunktet vente med å innføre nye langdistanseruter inntil selskapet får levert nye Airbus A350, det skjer ikke før 2019. Nå først kommer Miami på rutekartet, også fra Oslo, men etter det ser selskapet det lite trolig at det dukker opp så alt for mange nye ruter før om to år.

Ingen flere artikler