Connect with us

Flyindustri

Selskap med gamle SAS-fly bestiller Airbus for første gang

Publisert

| Dato:

Flyselskapet som sto for oppkjøpet av de fleste av SAS MD-80 fly har nå valgt for første gang å kjøpe fly fra produsenten Airbus.

Allegiant Air med hovedbase i Las Vegas har signert en avtale med Airbus om kjøp av 12 Airbus A320 fly.

Selskapet har fra før 16 Airbus A320 i sin flåte, men samtlige fly er leid eller kjøpt i bruktmarkedet fra selskap som Iberia, Aer Lingus og flere andre aktører.

Flere av selskapets A320 fly er produsert i perioden 1996 til 2000 og begynner å dra godt med år bak på vingene. Flere av flyene har fulgt selskapet fra oppstarten i 1997.

Det er første gang at Allegiant går til en flyprodusent for å bestille helt nye fly. Siden oppstarten har selskapet kun kjøpt og leid fly i bruktmarkedet, og flere av flyene har en lang liste bak seg med eiere og leietagere.

Allegiant Air er også en av de største kundene for kjøp av SAS MD-80 flåte som ble faset helt ut i 2014.

Alt i alt har selskapet 47 fly av typene MD-81, 82 og 83. Totalt siden 1997 har selskapet operer 100 MD-80 fly i forskjellige varianter fra MD- 81 til MD- 87.

Flyselskapet kjøpte det siste MD-80 flyet fra SAS i 2012, SE-DMI som ble produsert i 1987.

Allegiant Air planlegger å ha rundt 100 Airbus-fly i flåten innen 2019. Planen er også at siste MD-80 flyet skal fases ut i 2020.

Advertisement

Flyindustri

Emirates tok hevn på Airbus ved å bestille Dreamlinere – og droppe flere A380!

Publisert

| Dato:

Foto: Hans O. Nyborg

Dubai Air Show er over, og det ikke uten at det ble et stort drama i kulissene, noe Emirates Airlines og Airbus sørget for. Hele bransjen innen luftfarten ble overrasket over at Emirates annonserte i Hamburg for et par uker siden en mulig ny kjøpskontrakt for Airbus A380.

Kontrakten var ventet å bli annonsert under flydagene i Dubai denne uken, det varte og gikk uten at noen slik kontrakt kom. Derimot kom sjokket i løpet av uken, Emirates hadde inngått avtale med Boeing om kjøp av Dreamlineren, til tross for selskapets egen flåteplan med kun Boeing 777 og Airbus A380 som flytyper, skriver avisen Arabian Business.

Nå kommer det frem i arabiske medier at det har foregått det reneste dramaet i kulissene under den stekende solen i Dubai. Samtalene med Airbus på starten av uken gikk ut på at Emirates ønsket at produsenten skulle ta de eldste Airbus A380 selskapet har i sin flåte, i innbytte for nye fly.

LES MER HER: EMIRATES BER AIRBUS TA TILBAKE BRUKTE A380

Det smakte ikke godt for Airbus som vet at de ikke har kunder for de snart åtte år gamle Airbus A380. På trappene lå en avtale for kjøp av inntil 40 nye Airbus A380 som ville gi Emirates over 178 Airbus A380 totalt i flåten gjennom tidene. Den avtalen ser det nå ut som ikke blir noe av. 

Emirates valgte etter møtene med Airbus og gå til forhandlingsbordet med Boeing, og rett i ansiktet på forhandlere fra Airbus ble en avtale om kjøp av 40 Boeing 787 Dreamlinere.

LES MER HER: EMIRATES BESTILLER 40 DREAMLINERE

MER ENN BARE EN HAVARERT KJØPSAVTALE FOR AIRBUS

For Airbus betyr det at produsenten mistet avtalen om nye Airbus A380 lang mer enn bare en kontrakt som gikk i vasken. Det blir heller snakk opp et oppvaskmøte på ett av kontorene i Toulouse mandag morgen, den havarerte avtalen kan bety slutten for produksjonen av kjempeflyene lenge før Airbus hadde sett for seg.

Gjennom de siste ukene etter at en mulig ny avtale om A380 bestilling ble kjent, har Airbus gitt klare tegn på at det vil sørge for at flytypen blir produsert de neste ti årene. Det er ikke lengre tilfellet nå. 

På en annen side er også det at avtalen gikk i vasken en av årets nedturer for salgssjefen i Airbus, den kjente John Leahy, som med en ny A380-avtale i boks under Dubai Air Show skulle se frem til pensjonstiden etter 1. januar vel vitende om at han reddet Airbus A380-programmet i siste liten. 

Nå skriver arabiske aviser at Leahys selvsikkerhet rundt avtalen og at denne så godt som var i boks har blitt en pinlig affære for produsenten.

Etter at Dubai Air Show er over snakkes det stortsett bare om hvordan Emirates tok rotta på Airbus, og valgte å ta hevn på produsenten ved å bestille fly fra konkurrenten. I følge Arabian Business skal ikke flyselskapet ha hatt noen planer før Dubai Air Show om å bestille Dreamlinere, og aller minst annonsere en slik avtale denne uken. Dette skulle være Airbus stor uke, men det skulle snu seg til å bli Boeings store uken i stedet for.

 

Les mer

Mest lest