Connect with us

Flyhistorikk

Siste flytur for Tupolev 154 – Nå er det kun to selskap igjen med flytypen

Publisert

| Dato:

Flyselskapet Belavia fra Hviterussland gjennomførte sin aller siste flytur på rutetid med en Tupolev 154M denne uken. Nå står det kun flys noen enkelte charterflyvninger for ett gruveselskap, men så er det helt slutt.

Dermed er det også kun to selskap som fortsatt har Tupolev 154 i flåten, det ene selskapet er nasjonalselskapet Air Koryo i Nord-Korea.

Belavia gjennomførte siste flyvning med passasjerer fra Minsk til Gomel. Med passasjerer og invitert presse ombord ble det feiret at det var siste flytur og at en epoke i selskapets og flyets historikk nå er over.

Belavia har operert 22 Tupolev 154 i forskjellige utgaver, både B, B1, B2 og M-utgavene har fløyet i selskapets tjeneste. Ett av de fire flyene selskapet opererte frem til 1. oktober i år har blitt benyttet som VIP-fly for regjering og staten.

Nå tar selskapet grep og fyller på flåten med nye Boeing 737-800, seneste fly ankom så sent som i slutten av september i år. Selskapet har fem nye Boeing 737-800, hvorav ett av flyene er en BBJ-i VIP utgave som nå skal ta over de statlige flyvningene.

Selskapet flyr også Embraer 190, og 170 samt fem CRJ 200 fly.  Belavia startet å fly Tupolev 154 i 1983 og har siden 2010 planlagt å kutte ut flytypen helt.

Foto. Belavia

Foto. Belavia

Foto. Belavia

Foto. Belavia

Foto. Belavia

Foto. Belavia

Foto. Belavia

Foto. Belavia

Foto. Belavia

Foto. Belavia

Advertisement

Flyhistorikk

1960: Flyprodusenten Douglas ville produsere 747-look-alike

Publisert

| Dato:

Douglas

På 1960-tallet ønsket flyprodusenten Douglas Aircraft Company, som sto bak DC-10 og DC-9-flyene, å bygge et fraktfly som fort kan minne om Boeings 747.

Det er ikke mange detaljene som er kjent rundt modellen som på bildet viser at det skulle være et fly med fire motorer, og en topp som minner mye om jumboen.  Da Douglas presenterte sine planer for flere flyselskap den gang ble det promotert at flyet skulle veie rundt 500 tonn, kunne frakte 175 tonn gods og skulle kunne fly 7000 kilometer på fule tanker og med fullt lasterom.

Flyet skulle ha en egen innredning for å kunne frakte biler som ble stablet på skrått, som også modellen på bildet viser.

Fra presentasjonen på 1960-tallet leser vi at flyet er fortsatt på tegnebordet, og at dersom det blir stor nok interesse, vil det kunne bygges i 1980-årene for lansering i 1990-årene. Det var den gang planer for 25-30 år frem i tid.

Planene for fraktflyet kom kun få år etter at planene for å bygge om DC-4 fly til ATL-98 fraktfly ble lansert. Ironisk nok var det Douglas som bygget DC-4 flyene, men Aviation Traders som lanserte planene for å bygge om propellflyene til fraktfly med en særegen topp som også kunne minne mye om Boeings 747.

Douglas planer for fraktflyet ala Jumbojet ble skrinlagt i 1970.

Vet du mer om flyet til Douglas eller har informasjon om dette som kan være av interesse for våre lesere så tips oss: post@hangar.no, eller kontakt oss på Facebook. 

 

 

Les mer

Mest lest