Det var ingen tekniske feil eller advarsler i cockpit om tekniske problemer da Flydubai 737-flyet styrtet 19. mars i år ved flyplassen på Rostov-on-Don i Russland. Det er konklusjonen etter at ferdskriveren i flyet nå er undersøkt og analysene har startet etter flystyrten.

Det er den russiske havarikommisjonen Interstate Aviation Committee IAC som uttaler dette til Russia Today og andre russiske medier.

Fra flyet tok av i Dubai og til det gikk i bakken i Russland skal alle systemer ombord ha funger som normalt. I følge havarikommisjonen skal motorene på flyet ha operert helt normalt fram til siste sekund av flyturen.

IAC skriver i en pressemelding tirsdag at de avviser at det er sluppet ut informasjon om hva som er fanget opp av flyets taleregistrator, og at meldinger om hva som er sagt i cockpiten som er gjengitt av medier verden over ikke stemmer med virkeligheten. IAC vil ikke gå ut med informasjon om hva som er på lydopptakene og dette komme ikke til å bli gjort offentlig kjent av hensyn til de pårørende heter det.

Arbeidet med å sette sammen flyvraket til et «normalt» fly igjen pågår nå for fullt i en hangar ved flyplassen der flyet styrtet. IAC skriver i sin pressemelding at fokus nå er å lage en dataanalyse av flyets rute og flygebane kombinert med opptak fra cockpiten fram til krasjpunktet.

 

 

 

Ingen flere artikler