Connect with us

Flyhistorikk

Slik endte historien om kaprerflyet LN-SUG!

Publisert

| Dato:

Foto: Braathens/Wikipedia

Braathens SAFE fikk overlevert flyet LN-SUG, et Boeing 737-2A6 i juli 1971.  Flyet var leaset gjennom ILFC og opererte for Braathens frem til april måned 1989.

Flyet ble bygget som 737-2A6, men ombygget i 1971 til 737-205 etter salget til Braathens. I årene fra det ble bygget i 1969 til det ble levert til Braathens i 1971 fløy det som et testfly for Boeing under registrering N1787B.  En registrering som Boeing den dag i dag bruker på en lang rekke Boeing 737 i perioden før de blir levert til kunden og flyselskapet de skal operere for.

LN-SUG skulle bli brukt i en stor del av Braathens SAFE promoteringsmateriell, både på film, postkort, postere og som pressebilder for bruk av aviser og blader.

Ble kapret

Den kanskje største oppmerksomheten fikk flyet fredag 21. juni 1985 da det som er omtalt som Norges første flykapring av et norsk flyselskaps fly ble hovedoppslag i norske medier.

Slik så flyet ut i 2016. Foto: Wikipedia

En 24 år gammel passasjer på flyvningen mellom Trondheim og Oslo valgte da å kapre flyet før det landet på Fornebu flyplass ved Oslo. Mannen var tørst og fikk servert øl på hele veien nedover fra Trondheim, selvsagt etter oppfordring og med en luftpistol i hånden. 

Fra kapringen ble meldt klokken 15.05 skulle det først være ved 18.30-tiden at mannen overga seg. Alle passasjerene hadde i mellomtiden blitt sluppet fri. Kravene fra mannen var en iskald øl, og det fikk han før han tuslet ned flytrappa på Fornebu og inn i politibilen som ventet.

Solgt til Aero Peru

LN-SUG skulle etter 1989 bli operert av både Transwede, Sultan Air og Eagle Air i kortere perioder. I 1991 ble flyet solgt til Sultan Air i Tyrkia som opererte dette i litt over to år. Så havnet flyet både i Indonesia og deretter hos to amerikanske operatører før det skulle tjenestegjøre de siste årene hos Aero Peru.

På midten av 2000-tallet ble flyet tatt ut av flåten og ble lagret på La Gebia Goloson-flyplassen i Honduras, hvor det gjennom årene har blitt et sørgelig syn. Senest i juli i år var flyet observert med vingeklaffene nedfelt og ellers absolutt ikke i flyende tilstand. Gjennom årene har det blitt brukt som øvelsesfly for det lokale brannvesen og det har måtte tåle tidens tann hvor vær og vind og moder natur har tilført sitt preg på LN-SUG som snart takker for seg.

Flyplassen skal i løpet av neste år trolig kvitte seg med flyet og da er historien om LN-SUG over for godt. 

 

LN-SUG i sine glansdager – Foto: Wikipedia

Flyhistorikk

Mi-26: 40 år siden verdens største og sterkeste helikopter hadde premiere

Publisert

| Dato:

Foto: Wikipedia

Da sovjetunionen viste frem helikoptertypen Mi-26 for første gang 17. november 1977 ble verden vitne til verdens største helikopter. Produksjonen forbløffet alle som så størrelsen. Med en løftekraft på 20 tonn og dobbelt så stort som Chinook CH-47 og det kan frakte 90 soldater med fullt utstyr.

På fulle tanker kan Mi-26 legge bak seg 800 kilometer og det har kraft nok til å løfte et passasjerfly.

I 1999 ble et slikt helikopter benyttet til å løfte en frossen Mammut som ble funnet frosset fast i isen i et område av Sibir. I 2013 løftet et av helikoptrene av denne typen et helt Tupolev 134 som skulle fraktes til St. Petersburg i Russland for å brukes som et øvelsesfly for brannvesenet.

Det må fem personer til for å fly og operere Mi-26, som har rotorer som har et vingespenn som tilsvarer vingespennet på et Airbus A320-fly. Lengden på helikoptertypen er like lang som en av Boeings 737-modeller. 

Selv om den første prototypen ble vist frem i 1977 var det først i 1983 at det første fra produksjonen ble levert til en operatør. Nå planlegger russerne å bygge en ny utgave som skal kunne løfte 30 tonn, og som skal få ny motor som driver de åtte bladene på hovedrotoren.

Helikoptertypen er åtte meter høy, nesten 41 meter lang og drives av to Lotarev D-136 motorer med 8500 kW per motor. Maks fart er 295 kilometer i timen.

 

Alle foto, produsenten

Les mer

Mest lest