Connect with us

Boeing

Stratocruiser – Model 377

Publisert

| Dato:

Det hele begynte med at flyprodusenten Boeing fikk kontrakt fra det amerikanske forsvaret om å levere tre XC-97 transportfly, basert på flytypen B-29.

USAF ønsket et fly med trykkabin for både å kunne transportere passasjerer og frakt. Dette ga Boeing ideen om en ny type passasjerfly som ville gjøre stor suksess hos flyselskapene.

God plass ombord. Foto: Boeing

God plass ombord. Foto: Boeing

I 1944 fløy de militære XC-97 og Boeing begynte å arbeide med å utvikle en passasjerversjon. Med haleparti fra flytypen B-50, Motorer fra B-50 og deler av flykroppen fra XC-97 begynte produsenten å bygge de første flyene som fikk navnet Model 377.

I 1950 kom det første flyet i trafikk hos det britiske flyselskapet BOAC. Flyselskapet Pan Am la inn en ordre på 20 slike fly som den gang var den største enkelt ordre på en flytype fra noen flyselskap verden over.

Ombord

I denne tidsperioden var det stortsett kun de rike og forretningsreisende som kunne ta seg råd til å fly. Stratocruiseren passet inn som hånd i hanske. De rike passasjerene kunne boltre seg i en egen lounge rundt spiraltrappen i midten av flyet, egne sovekammere med et tilhørende smike og stellerom for kvinner. De fremste setene ombord kunne også legges helt ned og bli til senger, ved siden av de faktiske sengene som befant seg i sovekammerene.

Flyet hadde en egen cocktail bar.

Funfacts

• Da den første Stratocruiseren skulle leveres til et flyselskap brukte flyet kun 6 timer og 4 minutter fra fabrikken i Seattle til Washington DC, det var nye rekord på den tiden.

• 15 Stratocruisere har blitt operert som fraktfly for myndighetene i Israel. Siste flyet ble tatt ut av denne flåten i 1970.

• Fly nummer 500 i produksjon ble produsert i 1954.

• Cockpiten var kjent for å ha svært god plass til både de to pilotene, en navigatør og en radiooperatør. Ved siden av dette var det plass også til en gjest.

FLYFAKTA_STRATOCRUISER

Advertisement

Boeing

Boeing 707

Publisert

| Dato:

I 1954 startet flyprodusenten sin ferd inn i den kommersielle jetflyverden. Først ut var Boeing 367-80, som ble prototypen for Boeings 707 modell.  Boeing 707 ble en av de mest suksessfulle kommersielle flytypene i sin klasse med over 800 fly produsert.

Da 707 kom inn i trafikk ble de reisende nærmest sjokkert over hvor stillegående et fly kunne være, sett og hørt fra innsiden av kabinen. De aller fleste var vant med propellfly og støyen som dette førte med seg.

Pan Am, Boeing 707

Pan Am, Boeing 707

Pan American la inn en stor ordre også på dette flyet og konkurrerte med American Airlines om å operere flest fly. American Airlines bestilte 30 Boeing 707 den 8. november 1955, noe som ga grunnlaget for produsenten å igangsette produksjonen.

I 1958 kom det første flyet ut av produksjonshangaren og en suksess var født.

Det aller første flyet fikk registreringsnummer N70700 og var av typen 367-80. Flyet fløy første gang 15. juli 1954 og ble så benyttet som testfly for Boeing i nærmere 30 år etter dette. Flyet er i dag på museum.

Flere utgaver

Boeing produserte 707 i flere utgaver og tilpasset flytypen for selskapene som skulle operere flyet.

707 – Først produsert i i 1956

720 – Kortere flykropp, mer effektive vinger og kraftigere motorer.

220 – Med kraftige motorer fra P & W kunne flytypen benyttes til avganger og landinger på varme og høytliggende flyplasser i Sør Amerika.

320C – Denne typen som ble proidusert for World Airways hadde ikke den kjente halefinnen på undersiden av flyet.

330B – 12 av denne typen ble levert til tyske Lufthansa med lengre distansemulighet, modifiserte vingetupper og vinger.

Funfacts

• Den første prototypen av 707 ble under testing rullet opp ned for å teste hvordan flyet ville oppføre seg om det hadde fløyet opp ned.

• Den samme prototypen fløy mellom Seattle og Baltimore non-stop 11. mars 1957 med en fart på 985 km. /t. i gjennomsnitt.

• Boeing oppga sin 707 versjon til å ha 1710 kilometer med kabler innlagt for å styre flyets systemer.

• Boeing produserte det første Air Force One ut i fra en Boeing 707. Versjonen var 320B.

• USAF har benyttet rundt 900 fly av typen KC-135 som tankfly gjennom tidene. Flyet var basert på 707.

 

BOEING_7071

Les mer

Mest lest