Det hele begynte med at flyprodusenten Boeing fikk kontrakt fra det amerikanske forsvaret om å levere tre XC-97 transportfly, basert på flytypen B-29.

USAF ønsket et fly med trykkabin for både å kunne transportere passasjerer og frakt. Dette ga Boeing ideen om en ny type passasjerfly som ville gjøre stor suksess hos flyselskapene.

God plass ombord. Foto: Boeing

God plass ombord. Foto: Boeing

I 1944 fløy de militære XC-97 og Boeing begynte å arbeide med å utvikle en passasjerversjon. Med haleparti fra flytypen B-50, Motorer fra B-50 og deler av flykroppen fra XC-97 begynte produsenten å bygge de første flyene som fikk navnet Model 377.

I 1950 kom det første flyet i trafikk hos det britiske flyselskapet BOAC. Flyselskapet Pan Am la inn en ordre på 20 slike fly som den gang var den største enkelt ordre på en flytype fra noen flyselskap verden over.

Ombord

I denne tidsperioden var det stortsett kun de rike og forretningsreisende som kunne ta seg råd til å fly. Stratocruiseren passet inn som hånd i hanske. De rike passasjerene kunne boltre seg i en egen lounge rundt spiraltrappen i midten av flyet, egne sovekammere med et tilhørende smike og stellerom for kvinner. De fremste setene ombord kunne også legges helt ned og bli til senger, ved siden av de faktiske sengene som befant seg i sovekammerene.

Flyet hadde en egen cocktail bar.

Funfacts

• Da den første Stratocruiseren skulle leveres til et flyselskap brukte flyet kun 6 timer og 4 minutter fra fabrikken i Seattle til Washington DC, det var nye rekord på den tiden.

• 15 Stratocruisere har blitt operert som fraktfly for myndighetene i Israel. Siste flyet ble tatt ut av denne flåten i 1970.

• Fly nummer 500 i produksjon ble produsert i 1954.

• Cockpiten var kjent for å ha svært god plass til både de to pilotene, en navigatør og en radiooperatør. Ved siden av dette var det plass også til en gjest.

FLYFAKTA_STRATOCRUISER