Connect with us

Internasjonalt

Streik rammer Air France onsdag

Publisert

| Dato:

Kabinansatte i det franske flyselskapet Air France har varslet en ukes streik fra i morgen onsdag 27. juli.

Streiken ble varslet 3. juni etter at forhandlinger mellom fagforeningen SNPC og ledelsen i flyselskapet strandet.

Denne gangen dreier det seg om at fagforeningen og de ansatte ønsker konkrete og faste arbeidskontrakter med en varighet på minst fem år. Ledelsen i flyselskapet sier de ikke kan tilby mer enn fast jobb for 17 måneder.

Dermed er det duket for at mellom 55 og 70 prosen av de kabinansatte vil streike de neste syv dagene. Rundt 1000 flyvninger vil dermed bli direkte berørt av streiken, og det er ventet at minst 150.000 passasjerer blir rammet.

Støttes av pilotene

Pilotene i Air France har gitt sin fulle støtte til streiken og har gjort ledelsen oppmerksomme på at sikkerhetsreglene vil bli fulgt etter boka. Det vil si at dersom det mangler kabinansatte, eller pilotene føler at sikkerheten ikke blir ivaretatt, vil ikke flyvningen bli gjennomført.

Ettersom så mange som 70 prosent av de kabinansatte trolig vil streike betyr det at en stor andel fly blir stående på bakken.

Starten på ferien

For franskmenn som nå gleder seg til sin sommerfeire kunne streiken ikke ha kommet på et verre tidspunkt. De fleste franskmenn starter fellesferien 1. august, med utreise i helgen fra 29. juli.

Det betyr at ferien nok blir sabotert for et stort antall av landets borgere som har valgt å fly.

Økonomisk ruin

Finansdirektøren i Air France sier til franske medier at en streik nå midt i sommersesongen, og på starten av ferien for franskmenn flest vil få katastrofale økonomiske konsekvenser for flyselskapet.

Tomme kabiner blir det nok av under streiken de neste syv dagene.

Tomme kabiner blir det nok av under streiken de neste syv dagene.

Det er disse sommermånedene at flyselskapet har håpet på å kunne få nok inntjening til at resultatet for året kan pyntes noe på. For ledelsen ser det ikke ut som det er noen ende på de finansielle problemene som råder innen Air France.

Konkurransen på hjemmebane fra andre aktører har gjort sitt til at selskapet sliter med inntjeningen. I tillegg har høye oljepriser, finanskrise i Europa og usikkerhet rundt EU-samarbeidet gjort sitt for å trekke kapitalen ut av flyselskapet.

Avtaler med det enorme antallet av ansatte på pensjon, lønninger og ikke minst streiker har også bidratt til at selskapet stuper nedover.

Nå håper franske myndigheter at det snart blir en kursendring for det franske selskapet.

På den andre siden sitter det nederlandske selskapet KLM som er del av Air France-gruppen og vurderer mulighetene for en skilsmisse fra Air France, for å klare seg på egen hånd som selskapet ser ut til å gjøre på en utmerket måte.

 

Kilder: RFI/France 2

 

Advertisement

Internasjonalt

Forbud mot bærbare datamaskiner i innsjekket bagasje kan bli innført fra nyttår

Publisert

| Dato:

Illustrasjon

Før sommeren i år ble det innført forbud mot å ta med seg bærbare datamaskiner ombord i kabinen på passasjerfly som skulle inn og ut av en rekke land. Nå er det på trappene ett nytt forbud mot å ha med seg datamaskinene i innsjekket bagasje.

Forbudet som gjorde at laptoper måtte legges i bagasjen som ble sjekket inn, ble raskt fjernet etter at det ble innført internasjonale regler for hvordan sikkerhetskontrollen skal utføres. Nye regler skulle sørge for at eksplosiver i laptoper, som kunne styres med fjernkontroll, bedre skulle kunne bli avdekket under røntgenmaskinene på flyplassene.

Problemet med at alle laptoper måtte legges i innsjekket bagasje er at lithiumbatteriene fort kunne overopphetet og det igjen kunne føre til brann.  Nå skal  International Civil Aviation Organisation (ICAO) behandle et forslag om innføring av forbud mot laptoper i bagasje som sjekkes inn. Det er på et møte i slutten av oktober at det kan komme et slikt forbud som vil gjelde allerede fra nyttår av.

En lang rekke tilfeller av at batterier i mobiler og laptoper har tatt fyr ombord i fly, det tvinger nå frem et forbud heter det i følge Reuters.

ICAO viser til at dagens brannslukker i bagasjerommene på en lang rekke flytyper ikke er gode nok til å kunne slukke en brann som følger av at et batteri av denne typen tar fyr. Det kan får katastrofale følger for flyet og passasjerer og ansatte heter det.

Les mer

Mest lest