Terrorhandlingene som ble utført i Brussel 22. mars og som drepte 32 mennesker har ført til et økonomisk tap for flyselskapet Brussels Airlines tilsvarende nær 50 millioner norske kroner om dagen. Det gir selskapet et tap i størrelsesorden på 600 millioner i tap for inneværende driftsår.

Kostnader med å flytte ansatte, passasjerer og fly til andre flyplasser, for å opprettholde driften, har gitt tydelige spor etter seg i regnskapene.

Flyselskapet som i dag eies med 45 prosent av det tyske flyselskapet Lufthansa, flyttet deler av driften sin fra Brussel til Liege og Antwerpen etter terrorhandlingene stengte flyplassen i Brussel.

Størst utfordring for flyselskapet har vært å få ledige flytider ved allerede fulle flyplasser, catering med mat, sikkerhetsrelaterte løsninger og bakkemannskap til å håndtere flyene. Selskapet flyttet samtlige av sine Airbus A330-fly til Frankfurt allerede dagen etter terrorhandlingene, for å opprettholde flyvninger til Afrika og til USA. Med få ledige flytidspunkter fra Frankfurt måtte selskapet også ta i bruke Zurich som langdistanse-hub i perioden.

Brussels Airlines reiste seg fra asken etter flyselskapet Sabena i 2001, SN Brussels Airlines som ble det nye navnet fra starten har siden den gang fløyet i motvind store deler av driftsperioden. Etter oppkjøpet av nær halvparten av aksjene, har Lufthansa som en sterk eier sørget for at driften opprettholdes i det belgiske flyselskapet.

Nå er luftfartseksperter i Europa usikre på framtiden for Brussels Airlines, et tap i størrelseorden 600 millioner midt i et driftsår, med store utfordringer fra lavprisselskap og oljepriser som er fastlåse kan det bety en nedskalering av driften etter at regnskapet er oppgjort ved årsskiftet.

Flyselskapet måtte kansellere flere hundre avganger i perioden mellom 22. mars og åpningen av Brussel Zaventem-flyplassen nå søndag.

Det er ventet at flyplassen i Brussel først oppnår full drift i løpet av førstkommende helg.

Ingen flere artikler