Connect with us

Internasjonalt

Tilbakeblikk: SAS DC-9 på 1980-tallet!

Publisert

| Dato:

Flyselskapet SAS fyller 70 år i år og gjennom årene fra 1967 til 2002 var Douglas DC-9 en av arbeidshestene for selskapet.

Fra Douglas DC-9-21 til DC-9-32, DC-9-33F, DC-9-41 og opp til DC-9-51 var dette fly SAS virkelig stolte på og kunne inn og ut hva angikk service, vedlikehold og profitt.

På slutten av 1980-tallet var selskapets fly nedbetalt og det ga store muligheter for nyinvesteringer av fly som skulle bli erstattingen for DC-9, MD-80.

Her ser du en liten videosnutt med DC-9 fra selskapets glade 80-tall.

SAS DC-9 (1988) from HANGAR.NO on Vimeo.

Video: copyright, SAS Museet, Gardermoen. http://www.sasmuseet.net

Advertisement

Internasjonalt

Forbud mot bærbare datamaskiner i innsjekket bagasje kan bli innført fra nyttår

Publisert

| Dato:

Illustrasjon

Før sommeren i år ble det innført forbud mot å ta med seg bærbare datamaskiner ombord i kabinen på passasjerfly som skulle inn og ut av en rekke land. Nå er det på trappene ett nytt forbud mot å ha med seg datamaskinene i innsjekket bagasje.

Forbudet som gjorde at laptoper måtte legges i bagasjen som ble sjekket inn, ble raskt fjernet etter at det ble innført internasjonale regler for hvordan sikkerhetskontrollen skal utføres. Nye regler skulle sørge for at eksplosiver i laptoper, som kunne styres med fjernkontroll, bedre skulle kunne bli avdekket under røntgenmaskinene på flyplassene.

Problemet med at alle laptoper måtte legges i innsjekket bagasje er at lithiumbatteriene fort kunne overopphetet og det igjen kunne føre til brann.  Nå skal  International Civil Aviation Organisation (ICAO) behandle et forslag om innføring av forbud mot laptoper i bagasje som sjekkes inn. Det er på et møte i slutten av oktober at det kan komme et slikt forbud som vil gjelde allerede fra nyttår av.

En lang rekke tilfeller av at batterier i mobiler og laptoper har tatt fyr ombord i fly, det tvinger nå frem et forbud heter det i følge Reuters.

ICAO viser til at dagens brannslukker i bagasjerommene på en lang rekke flytyper ikke er gode nok til å kunne slukke en brann som følger av at et batteri av denne typen tar fyr. Det kan får katastrofale følger for flyet og passasjerer og ansatte heter det.

Les mer

Mest lest