Connect with us

Flyindustri

Tilbakeviser at Kina får bygge verdens største fly

Publisert

| Dato:

Foto: Hangar.no

Flyprodusenten Antonov State Company avviser meldinger i flere medier verden over, hvor det blir skrevet at Kina skal ta over produksjonen av verdens største fly.

Den ukrainske flyprodusenten skriver i en pressemelding at avtalen mellom Antonov State Company og AICC i Kina gjelder utelukkende byggingen av ett fly av typen An-225 «Mriya». Dette er et fly som skal etter planen opereres av et transportselskap med base i Kina.

Antonov State Company skriver videre at rettighetene til å produsere flytypen, som er verdens største fly, fortsatt ligger hos det ukrainske selskapet og er på ingen måte overført eller solgt til selskapet i Kina.

Det var den 30. august i år at Antonov State Company og det kinesiske selskapet undertegnet en avtale om kjøp av ett fly av typen An-225. AICC er kunden som på vegne av transportselskapet skal sørge for å få flyet modifisert til de behovene operatøren har.

Antonov State Company vil i løpet av kort tid starte arbeidet med å fullføre tegninger på den oppdaterte og moderniserte utgaven av verdens største fly. Produsenten er ikke fremmed for tanken på at Kina kan ta del i finansiering av en fremtidig produksjon av flytypen for fraktmarkedet, men avtalen som nå er undertegnet gjelder kun produksjon av ett fly.

Kun ett fly i drift

Det første og eneste An-225 flyet som er operativ drift ble fløyet første gang i 1988, og deltok på Paris Air Show i 1989. Produsenten fullførte det første flyet men mistet deretter økonomiske midler til å fullføre flere fly da Sovjetunionen ble oppløst i 1991 og med det også kanselleringen av romprogrammet med romfergen Buran, som flyet var bygget for å transportere i utgangspunktet.

Antonov State Company hadde fullført rundt 60 prosent av fly nummer to da produksjonen ble stanset i 1991. Flyskroget som har forsterket haleparti og en ekstra lastedør i siden som nytt i forhold til det første flyet, har siden stått på lager i Ukraina.

Flere ganger har produsenten og Russland forsøk å få produksjonen i gang igjen uten å lykkes.

Nå er det ventet at dette andre flyet vil kunne komme seg i luften ved utgangen av 2019 og deretter leveres til den kinesiske kunden.

FAKTA:

ANTONOV 225

  • Mannskap: 6
  • Lengde: 84 m
  • Vingespenn: 88.4 m
  • Høyde: 18.1 m
  • Vingeområde: 905 m2
  • Aspect ratio: 8.6
  • Vekt uten frakt: 285,000 kg
  • Maks vekt med frakt: 640,000 kg
  • Drivstoffkapasitet: 300,000 kg
  • Motorer: 6 × ZMKB Progress D-18 turbofans, 229.5 kN
  • Maks fart: 850 km/t
  • Toppfart: 800 km/t
  • Maks distanse: 15,400 km
Advertisement

Flyindustri

Kinesisk flyselskap bestiller 38 nye fly fra Boeing

Publisert

| Dato:

China Souther

Det kinesiske flyselskapet China Southern Airlines har blitt enige med Boeing om en ordre på tilsammen 38 nye fly. Selskapet bestiller 30 Boeing 737-800 NG og åtte Boeing 777-300ER. I henhold til avtalen med Boeing skal de første flyene leveres fra 2019 og alle flyene skal være på plass i flåten innen 2021.

China Southern Airlines er et kinesisk luftfartsselskap med hovedkvarter i Guangzhou i provinsen Guangdong og de nye flyene skal brukes fra hjemmebasen i tillegg til Beijing.

Når den nye flyplassen Daxing District åpnes i 2019 vil det her også være behov for mer kapasitet sier flyselskapet.

Flyselskapet har under Paris Air Show i år også lagt inn en ordre på 20 Airbus A350-900 hos konkurrenten Airbus.

 

Les mer

Mest lest