Connect with us

Hendelser

To L-29 og ett Yak-52 gikk tapt i Skien-brannen i natt

Publisert

| Dato:

Natt til torsdag tok det til å brenne i en flyhangar på Skien flyplass Geiteryggen. Minst tre fly av eldre årgang skal ha gått tapt i brannen.

I følge brannvesenet i Skien gikk alarmen ved 0.20 tiden i natt og flere brannbiler ble sendt til stedet.

– Det brant i en hangar med flere eldre fly som tilhører en flyklubb. Totalt er det rapportert om at fire fly har gått tapt, i tillegg til en bil, forteller operasjonsleder ved Sør-Øst politidistrikt, Jørn Gustav Larsen, til TA.no  klokken seks torsdag morgen.

En av bygningene som skal ha brent ned til grunnen var en hangar som blir disponert av flyklubben Russian Warbirds of Norway, klubben skriver på sine Facebooksider at tre av klubbens klenodier gikk tapt i brannen.

-Det er med sorg vi kan melde om en storbrann på flyplassen natt til i dag. Brannvesenet klarte ikke å slukke denne før den nådde våre lokaler og hangar, og begge våre L-29 jagerfly og Yak-52 gikk tapt. Et lite lysglimt i elendigheten er at Antonoven ble reddet, skriver klubben på sine sider. 

Totalt skal fire fly ha gått med i brannen samt et kjøretøy.

Politiet vil starte etterforskning av brannen i dag og vil avhøre vitner som meldte fra om brannen melder TA. Ingen kan si noe om hvordan brannen startet eller om det har vært fremmende personer inne på flyplassområdet. Politiet skriver på Twitter at de var raskt på stedet med ordinære patruljer og hundepatrulje.

 

Advertisement

Hendelser

Hentet Airbus A320 fra vedlikehold – Måtte slå av en av motorene på vei hjem

Publisert

| Dato:

BAC

Den bulgarske havarikommisjonen AAIU skal etterforske hva som skjedde da flyselskapet Bulgarian Air Charter mandag 9. oktober hentet hjem et Airbus A320 fly fra Bratislava i Slovakia.

På vei hjem mot Sofia i Bulgaria fikk det to pilotene ombord melding om at den ene av flyets to motorer hadde problemer med drivstofftilførsel. Meldingen “ENG2 FUEL FLOW LOW” ble vurdert til at drivstoffpumpen muligens ikke fungerte på motoren.

Flyet var under en ferry-flight så det var kun de to pilotene som var ombord. I følge nettstedet Aviation Herald valgte pilotene å sette motoren i idle-modus og valgte å fortsette turen mot flyplassen ved Sofia. Kort tid etter dette fikk pilotene ny melding i cockpiten fra flyets datasystem “ENG2 FADEC ALTERNATOR”, da valgte pilotene å slå motoren helt av.

FADEC står for ‘full authority digital engine control’ kontrollerer alle aspektene rundt hvordan motoren fungerer. Pilotene mente det var best å fortsette på bare en motor.

Nå skal havarikommisjonen etterforske hendelsen og har valgt å kategorisere den som en alvorlig hendelse. AAIU sier til avisen Sofia Globe at det som blir interessant å finne ut av er hva som har skjedd ettersom flyet ble hentet ut fra motorvedlikehold i Slovakia.

Spørsmålet er hvorvidt mannskapet og flyselskapet var klar over problemer med motoren da flyet forlot Bratislava eller om feilen dukket opp i løpet av turen som følger av feil på motoren som eskalerte skriver avisen.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem for en Airbus A320 å fly med bare en motor, men havarikommisjonen sier de allikevel ser alvorlig på en slik hendelse.

 

Les mer

Mest lest