Connect with us

Hendelser

Tre personer svært nær ved å bli truffet av skudd fra F-16

Publisert

| Dato:

Ved en øvelse med F-16 i fjor ved Bjugn i april i fjor var det bare flaks som reddet tre personer fra å bli truffet at prosjektiler fra et jagerfly som hadde avfyrt ild, skriver Avisa Nordland.

Under øvelsen skal flyet ha avfyrt omlag 40 skudd, hvor da fem av skuddene traff observasjonstårnet som ledet flyet. Piloten trodde at riktig mål var beskutt.

En kommisjon har sett på den alvorlige nesten-ulykken, og konkludert med at dette ikke skyldes svikt hos et enkeltmenneske, og at det samme utfallet kunne funnet sted med en annen person bak spakene.

Kommisjonen peker heller på fire hovedfaktorer som kan ha vært med å påvirke utfallet: Da det var mørkt i øvelsesområdet, men lys i det vestre tårnet hvor de tre personen befant seg, kan piloten ha forvekslet dette med målet. Det skal også ha vært ubalanse mellom flyoppdragets kompleksitet, flygerens kontinuitet og forberedelsene for oppdraget, samt med graden av supervisjon, heter det. I tillegg skal ikke korrekte nattprosedyrer for ildledning ha blitt fulgt.

Major Stian Roen i Luftforsvaret sier at de tar lærdom av hendelsen og av bemerkningene som kommisjonen har sammensatt rundt hendelsen.

Advertisement

Hendelser

Hentet Airbus A320 fra vedlikehold – Måtte slå av en av motorene på vei hjem

Publisert

| Dato:

BAC

Den bulgarske havarikommisjonen AAIU skal etterforske hva som skjedde da flyselskapet Bulgarian Air Charter mandag 9. oktober hentet hjem et Airbus A320 fly fra Bratislava i Slovakia.

På vei hjem mot Sofia i Bulgaria fikk det to pilotene ombord melding om at den ene av flyets to motorer hadde problemer med drivstofftilførsel. Meldingen “ENG2 FUEL FLOW LOW” ble vurdert til at drivstoffpumpen muligens ikke fungerte på motoren.

Flyet var under en ferry-flight så det var kun de to pilotene som var ombord. I følge nettstedet Aviation Herald valgte pilotene å sette motoren i idle-modus og valgte å fortsette turen mot flyplassen ved Sofia. Kort tid etter dette fikk pilotene ny melding i cockpiten fra flyets datasystem “ENG2 FADEC ALTERNATOR”, da valgte pilotene å slå motoren helt av.

FADEC står for ‘full authority digital engine control’ kontrollerer alle aspektene rundt hvordan motoren fungerer. Pilotene mente det var best å fortsette på bare en motor.

Nå skal havarikommisjonen etterforske hendelsen og har valgt å kategorisere den som en alvorlig hendelse. AAIU sier til avisen Sofia Globe at det som blir interessant å finne ut av er hva som har skjedd ettersom flyet ble hentet ut fra motorvedlikehold i Slovakia.

Spørsmålet er hvorvidt mannskapet og flyselskapet var klar over problemer med motoren da flyet forlot Bratislava eller om feilen dukket opp i løpet av turen som følger av feil på motoren som eskalerte skriver avisen.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem for en Airbus A320 å fly med bare en motor, men havarikommisjonen sier de allikevel ser alvorlig på en slik hendelse.

 

Les mer

Mest lest