HANGAR.NO

 SISTE NYTT
  • Fikk overlevert Boeing 777 nummer 100 Emirates kunne denne uken feire en ny milepæl med ankomsten av flyselskapets Boeing 777-300ER nr. 100. Denne typen fly er verdens største kommersielle langdistansefly med twin engine-motorer. Boeing 777-300ER er...
  • Starter flyvning fra Kastrup Det irske flyselskapet Ryanair har bestemt seg for å starte flyvninger med base på Kastrup. Det betyr en endring i selskapets strategi om å stortsett bare bruke flyplasser som ikke...
  • Lanserte ruter fra London City Det britiske flyselskapet Flybe lanserte mandag seks daglige flyvninger fra London City Airport. Med Dash 8 Q400 skal selskapet operere rutene til Edinburgh, Belfast, Dublin, Inverness og Exeter ved hjelp av...
  • Klare med nytt lavprisselskap Det russiske flyselskapet Aeroflot er nå på nytt klare med å lansere et lavpriskonsept. Etter at det forrige konseptet ble stanset nesten før det fikk ta av, er nå et...
  • Lastet fly fullt med nødhjelp I går lettet et fullastet Norwegian-fly med nødhjelp med kurs for Den sentralafrikanske republikk (SAR). Transporten med livsnødvendig nødhjelp er et samarbeid mellom UNICEF og Norwegian. I Bangui i SAR har...

Trekker tilbake MD-80 gave til museum

Trekker tilbake MD-80 gave til museum
03.12.13
20:31
Siste MD-80 lander på Oslo Lufthavn. Foto: Hangar.no

Siste MD-80 lander på Oslo Lufthavn. Foto: Hangar.no

Flyselskapet SAS har trukket tilbake MD-80 flyet som skulle gis i gave til SAS Museet på Gardermoen.

Flyet som var et av de siste til å bli benyttet i trafikk for selskapet hadde sin siste landing på Oslo lufthavn i oktober i år. Det var da klart at det siste flyet skulle gis i gave til SAS Museet og inngå som endel av utstillingen ved museet.

Nå har flyselskapet konkludert med at gaven blir for drøy i henhold til kostnader, derfor er det nå trukket tilbake og vil i stedet trolig bli sendt til USA og Delta Airlines som i utgangspunktet skulle ha motorene på flyet som del av en avtale med SAS.

MD-80 flyet har siden det landet på Oslo lufthavn stått parkert på GA-terminalen, nå tar det trolig av for sin aller siste flytur til USA.

Kostnadene rundt å stille ut maskinen ved museet på Gardermoen lå i både leie av tomt på flyplassområdet og bygging av en plattform hvor flyet skulle stå plassert. Dette skal ha kommet opp i et par millioner kroner, noe SAS ikke ønsket å bruke midler på for å få et fly på utstilling.

I følge kilder ved Oslo lufthavn skal det også ha vært vanskelig å finne den rette plasseringen for flyet uten å måtte både bygge om deler av flyplassens gjerder og endringer av forholdet mellom hvit og rød sikkerhetssone.

SAS Museet beklager nå at flyet ikke blir endel av utstillingen, men sier i en kommentar til Hangar.no at de tar avgjørelsen fra selskapet til etterretning.

 

Share

Relaterte saker