Connect with us

Flyhistorikk

Uniformer gjennom tidene

Publisert

| Dato:

Uniformene til både kabinansatte og piloter har endret seg endel gjennom tidene. Det er ikke til å unngå at svart og mørk blå har gått mye igjen. Her er noen glimt fra uniformer gjennom perioden 1970 til 1999.

Swissair mannskap, Caravelle SE-210, 1978.

CTA Air, mannskap 1989

Delta Air Lines, mannskap 1989

LOT Polish Air, mannskap, Embraer 145

Swissair, mannskap, Airbus A310, 1990

Swissair, Boeing 747, mannskap 1993

Balair, mannskap, DC-8, 1971

Turkish Airlines, mannskap, Airbus A340, 1999

Swissair, mannskap, 1970

Air Canada, mannskap, DC-8, 1970

Advertisement

Flyhistorikk

1960: Flyprodusenten Douglas ville produsere 747-look-alike

Publisert

| Dato:

Douglas

På 1960-tallet ønsket flyprodusenten Douglas Aircraft Company, som sto bak DC-10 og DC-9-flyene, å bygge et fraktfly som fort kan minne om Boeings 747.

Det er ikke mange detaljene som er kjent rundt modellen som på bildet viser at det skulle være et fly med fire motorer, og en topp som minner mye om jumboen.  Da Douglas presenterte sine planer for flere flyselskap den gang ble det promotert at flyet skulle veie rundt 500 tonn, kunne frakte 175 tonn gods og skulle kunne fly 7000 kilometer på fule tanker og med fullt lasterom.

Flyet skulle ha en egen innredning for å kunne frakte biler som ble stablet på skrått, som også modellen på bildet viser.

Fra presentasjonen på 1960-tallet leser vi at flyet er fortsatt på tegnebordet, og at dersom det blir stor nok interesse, vil det kunne bygges i 1980-årene for lansering i 1990-årene. Det var den gang planer for 25-30 år frem i tid.

Planene for fraktflyet kom kun få år etter at planene for å bygge om DC-4 fly til ATL-98 fraktfly ble lansert. Ironisk nok var det Douglas som bygget DC-4 flyene, men Aviation Traders som lanserte planene for å bygge om propellflyene til fraktfly med en særegen topp som også kunne minne mye om Boeings 747.

Douglas planer for fraktflyet ala Jumbojet ble skrinlagt i 1970.

Vet du mer om flyet til Douglas eller har informasjon om dette som kan være av interesse for våre lesere så tips oss: post@hangar.no, eller kontakt oss på Facebook. 

 

 

Les mer

Mest lest