Connect with us

Norge

Unik film viser oppstarten av kortbanenettet med Widerøe i 1968

Publisert

| Dato:

I årene 1968 til 1977 fullførte Norge utbyggingen av kortbanenettet. Det første som kom på plass var stedene langs kysten mellom Trondheim og Bodø.

Bakgrunnen for disse kortbaneflyplassene var ikke bare at folk skulle få flytransporten nærmere seg, men det var dengang Postverkets stor mål om at all postforsendelse skulle nå frem dagen etter innlevering.

Skjermdum

Før 1968 kunne et brev fra Oslo til steder i Lofoten ta mellom tre og fire dager, noen ganger lengre tid.

På den første ruten mellom Trondheim – Namsos – Brønnøysund – Sandnessjøen – Mo i Rana og til Bodø, kunne Widerøe som operatør sette inn en Twin Otter fra 1. juni 1968.

Twin Otteren var perfekt for oppdraget, flytypen trengte bare 400 meters bane ved start og landing. Dårlig vær, sommer og vinter var heller ingen hindring. Postverket uttrykte allerede i 1969 stor tilfredshet over det arbeidet Twin Otterene og Widerøe utførte med å få frem  posten til folket.

Regulariteten ble etter 12 måneders drift på hele 98 prosent på Helgelandskysten. Det var langt

Foto: Skjermdump

bedre enn både flyselskapet, Staten og Postverket hadde sett for seg. I dokumenter før oppstarten var regulariteten beregnet til å kunne bli med en topp på 89 prosent.

Vi har i samarbeide med Norges Postmuseum fått tilgang til en rekke historiske og unike filmer som Postverket laget i forbindelse med lanseringen av forskjellige postruter med fly. Filmene er digitaliserte og bearbeidet av Hangar.no for å gi en optimal visuell opplevelse. Flere av filmene har i utgangspunktet vært noe uskarpe og svært mørke i bildet men her er det nå gjort en digitaliseringsprosess som har gitt bedre bilder.

Her kan du se den andre filmen i serien:

MED LUFT UNDER VINGENE (1968) RETTIGHET: NORSK POSTMUSEEUM, LILLEHAMMER

Advertisement

Norge

Nå: 10 år siden første fly tok av fra Moss Lufthavn Rygge

Publisert

| Dato:

Foto: Hans O. Nyborg

I dag 17. oktober klokken 15.00 er det nøyaktig ti år siden det første charterflyet tok av fra Moss Lufthavn Rygge.

Iberworld var det første flyet som på den nye flyplassen ved Moss tok med seg feriehungrige nordmenn på tur til Gran Canaria. Moss Lufthavn åpnet dørene 17. oktober klokken 10.00 og klokken 14.00 landet det første flyet som skulle ta med seg passasjerer.

Under åpningen av flyplassen ble det nevnt over høyttalere at det skulle bli spennende å se utviklingen om ti år for flyplassen. Det skulle altså ikke skje.

Flyplassen har kostet nærmere en milliard kroner å bygge og tre måneder etter åpningen var både Norwegian, Widerøe og flere charterselskap i gang med trafikk.

Tåke, kanselleringer, innleie av spanske flyselskap for Norwegian og innkjøringsproblemer preget mye av de første månedene på flyplassen. Norwegians rute til Bergen ble kortvarig, det samme ble Widerøes operasjoner fra flyplassen.

Først i mars 2010 valset flyselskapet Ryanair inn på Moss Lufthavn og dermed ble det mindre og mindre trafikk for Norwegian og for charterselskapene. Enkelte danske og svenske selskapet skulle og prøvde seg, uten større hell.

Da datoen viste 1. november var flyplassen i Østfold historie.

Foto: Hans Olav Nyborg

Les mer

Mest lest