Connect with us

Norge

Verdenspremiere på Oslo Lufthavn

Publisert

| Dato:

Fra 22. januar 2016 kunne Oslo Lufthavn som den første flyplassen i verden, tilby fly å fylle tankene med biodrivstoff. Drivstoffet er produsert av planter og er har et betydelig lavere CO2 utslipp en tradisjonell drivstoff.

Ved 14.10 tiden tok det aller første kommersielle flyvningen av fra Gardermoen, hvor tanken var med halvparten biodrivstoff, og resten tradisjonell flybensin.

-Vi er veldig fornøyde med at vi nå kan tilby flyselskapene på Gardermoen å fylle opp med denne typen drivstoff. Selv om internasjonale regler kun tillater at flyene maks kan han halvparten med dette miljøvennlige drivstoffet, er det en steg i riktig retning det som skjer i dag, sier konserndirektør for strategi og utvikling i Avinor, Jon Sjølander til Hangar.no.

KLM fløy første turen i dag

Det var det nederlandske flyselskapet KLM som var første flyselskap til å fylle tanken opp med halvparten biodrivstoff. Siden januar har en rekke av flyselskapene som lander på Oslo Lufthavn, benyttet seg av tilbudet om å fylle noen dråper biodrivstoff i tillegg til tradisjonell drivstoff.

Paul Terstegge, nordensjef for KLM (Foto: Hans O. Nyborg)

Paul Terstegge, nordensjef for KLM (Foto: Hans O. Nyborg)

Dagen i dag markerte en start på seks ukers flyginger for det nederlandske flyselskapet, hvor halve tanken er miljøvennlig. Selskapet skal fly med Embraer 190 utelukkende for disse flyvningene.

-For KLM er dette en stor dag, vi anser oss selv som å være det flyselskap som satser størst på å få ned utslippene hva gjelder CO2. Vi håper jo at andre flyselskap også satser like fullt ut og følger oss på dette, sier Paul Terstegge som er Norden direktør for KLM til Hangar.no.

KLM har stått i førersetet for å bidra til en overgang mot bruken av biodrivstoff, men selskapet ønsker ikke å stå kampen ut helt alene.

-Vi håper at det snart er andre flyselskap som våkner og blir med på et felles tak. Vi kan ikke stå alene om dette og håper at andre flyselskap ser sitt ansvar i forhold til miljøet slik at vi får opp andelen med flymotorer som driftes av denne typen drivstoff, legger Terstegge til.

KLM frir også til det norske næringslivet om å bidra ved å kjøpe pakker som bidrar til mer bruk av drivstoffet når ansatte skal ut å fly.

Dårlig med tilgang på biodrivstoff

Et av hovedproblemene med biodrivstoff er at det per i dag er få tilbydere som produserer dette. Det betyr at mengden drivstoff som kan tilbys også er begrenset. Til tross for at tilgangen på drivstoffet er dårlig betaler flyselskapene i dag det samme for standard Jet1- drivstoff som for biodrivstoffet.

For Avinor er det håp i at Statkraft som nå har etablert et eget selskap med tanke på en slik produksjon, kommer i gang.

Et av målene til Avinor og Statkraft er å utnytte avfall etter skog- og tømmerproduksjon. Det som blir til overs ved produksjon av trevirke kan brukes som basis for biodrivstoff.

På spørsmål fra Hangar.no om når vi ser en blanding på mellom 90 og 100 prosent biodrivstoff svarer Sjølander slik;

-Vi ser det i hvertfall ikke i dette årtiende og det vil nok drøye lenge før det er en realitet, men det er en start det vi ser i dag og gradvis kan vi øke denne andelen, i takt med tilgangen på biodrivstoffet. 

klmosl_åpningdag3mini

Her fylles biodrivstoffet på tanken på flyet Foto: Hans O. Nyborg

klmosl_åpningdag2mini

Bakkemannskap fyller biodrivstoff på Emraer-flyet på Gardermoen torsdag. Foto. Hans O. Nyborg

Norge

Norwegian vil ha avtale med JetBlue

Publisert

| Dato:

Hans Olav Nyborg

Bjørn Kjos og Norwegian ønsker seg en landistanse-avtale med det amerikanske selskapet JetBlue. I et intervju med Reuters sier Kjos at de nå ønsker å se nærmere på et samarbeide med det amerikanske selskapet, for å kunne tilby langdistanseruter til selskapets kunder med Norwegians fly.

Kjos og hans team har nylig fått til en slik avtale med easyJet i Europa og nå håper de på samme typen avtale med selskapet som ligger Norwegian nærmest i USA.

-JetBlue er høyst relevant for oss å se på, her er det av stor interesse å få til en avtale sier Kjos til Reuters. 

Selv har JetBlue lansert at selskapet ønsker å se på langdistanseruter når den nye Airbus A321neoLR er klar for leveranse fra Airbus.

Les mer

Mest lest