Connect with us

Hendelser

Viktig funn av vingedel etter MH370 – Bekreftet å komme fra Boeing 777-flyet

Publisert

| Dato:

En del av en flyvinge som er funnet på Mauritius er nå bekreftet å stamme fra det savnede Malaysian Airlines Boeing 777-flyet som forsvant 8. mars 2014.

Vingedelen er et viktig funn ettersom det står et serienummer på flere av delene, og disse er nå bekreftet å stamme fra det forsvunne passasjerflyet.

Australske myndigheter har sammen med den franske havarikommisjonen BEA også bekreftet at flere andre flydeler som er funnet også stammer fra det savnede flyet. Det gir dermed håp om at flyet før eller senere vil bli funnet.

I utgangspunktet var det bestemt at søket som foregår i det indiske havet skulle avsluttes ved juletider, men nå håper etterlatte at funnene av vingedelen åpner for forsatt søk etter flyvraket på havbunnen.

239 personer har omkommet da flyet som skulle fra Kuala Lumpur til Beijing forsvant fra radaren etter noen timers flyvning. Det er så langt funnet flydeler fra Boeing 777-flyet, i Tanzania, på øya Reunion, Mauritius, India og Australia. Det betyr at flyet trolig har havarert i det indiske havet, og i desember er nær 60 prosent av havbunnen gjennomsøkt med sonar. Utfordringene står nå igjen med noen av de dypeste områdene som trolig vil by på utfordringer i form av å få gode nok signaler til å nå helt ned på havbunnen hevder den australske havarikommisjonen overfor NEWS 7.

Advertisement

Hendelser

Hentet Airbus A320 fra vedlikehold – Måtte slå av en av motorene på vei hjem

Publisert

| Dato:

BAC

Den bulgarske havarikommisjonen AAIU skal etterforske hva som skjedde da flyselskapet Bulgarian Air Charter mandag 9. oktober hentet hjem et Airbus A320 fly fra Bratislava i Slovakia.

På vei hjem mot Sofia i Bulgaria fikk det to pilotene ombord melding om at den ene av flyets to motorer hadde problemer med drivstofftilførsel. Meldingen “ENG2 FUEL FLOW LOW” ble vurdert til at drivstoffpumpen muligens ikke fungerte på motoren.

Flyet var under en ferry-flight så det var kun de to pilotene som var ombord. I følge nettstedet Aviation Herald valgte pilotene å sette motoren i idle-modus og valgte å fortsette turen mot flyplassen ved Sofia. Kort tid etter dette fikk pilotene ny melding i cockpiten fra flyets datasystem “ENG2 FADEC ALTERNATOR”, da valgte pilotene å slå motoren helt av.

FADEC står for ‘full authority digital engine control’ kontrollerer alle aspektene rundt hvordan motoren fungerer. Pilotene mente det var best å fortsette på bare en motor.

Nå skal havarikommisjonen etterforske hendelsen og har valgt å kategorisere den som en alvorlig hendelse. AAIU sier til avisen Sofia Globe at det som blir interessant å finne ut av er hva som har skjedd ettersom flyet ble hentet ut fra motorvedlikehold i Slovakia.

Spørsmålet er hvorvidt mannskapet og flyselskapet var klar over problemer med motoren da flyet forlot Bratislava eller om feilen dukket opp i løpet av turen som følger av feil på motoren som eskalerte skriver avisen.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem for en Airbus A320 å fly med bare en motor, men havarikommisjonen sier de allikevel ser alvorlig på en slik hendelse.

 

Les mer

Mest lest