Foto: Sebastian Ellefsen Burmo

Flyselskapet SAS har vært for trege med å tilbakebetale kundene etter at pilotene i selskapet streiket i sommer. Det mener Luftfartstilsynet som nå har valgt å gi selskapet en bot.

– Vi kaller det en tvangsmulkt, men kall det gjerne en bot. De får en bot på 100.000 kroner, det fikk de brev om på mandag, sier Luftfartsdirektør Lars Kobberstad til NRK.

Nær 400.000 kunder ble rammet av streiken, og tilsynet ga SAS frist til 15. september med å få fullført tilbakebetalingene til kundene. SAS lovet å bli ferdig innen denne datoen, men nå viser det seg at selskapet ikke har klart dette.

Nå har selskapet fått bot på 100.000 kroner for dette, nå har selskapet ytterligere ti dager på seg, dersom det da ikke er i orden vil det utløse nok en bot.

– Den første boten var på 100.000 kroner. Den kan bli høyere, hvis vi får informasjon eller mangelfull informasjon på at ting ikke går som det skal. Men det er en ny vurdering vi gjør når det har gått ti dager sier Kobberstad til NRK.

SAS på sin side sier de er ferdig muligens i desember;

-Overordnet har vi som mål å bli ferdige senest til utgangen av desember. Sakene som gjenstår er komplekse og må behandles individuelt, skriver Pressesjef i SAS Norge, Tonje Sund til NRK.

SAS sier de må behandle hver sak og sjekke at hver og en har rett til erstatning.

-Vi har tredoblet kapasiteten på kundeservice og jobber intensivt for å komme i mål med alle kravene så raskt som mulig. Det går mot en normalisering, men med slike volumer så blir det kø og det tar tid. Vi er stort sett enige med kundene i deres krav til oss, så det handler om at det tar tid når volumene er så store, heter det i brevet fra SAS.