Foto: SAS

Mandag 13. april 1959 fikk flyselskapet SAS overlevert den aller første Caravellen i Toulouse i Frankrike. Direktør Åke Rusck sto for selve dåpen av flyet som fikk navnet “Finn Viking”. En time etter overtagelsen satte pilotene kursen mot Stockholm Arlanda, og fløy de 2310 kilometer på 3 timer og 8 minutter. Dette ble ny fartsrekord på strekningen kunne pressesjefen i SAS, Odd Medbøe opplyse til mediene den gang.

SAS fikk låne et Caravelle-fly fra fabrikken i Frankrike som ble benyttet til å trene opp piloter i mars og april 1959. Dette flyet ble stasjonert på Kastrup i København. Fredag 1. april endte dette testflyet med å havne utenfor rullebanen på Kastrup i forbindelse med opplæring av pilotene. SAS måtte foreta en rekke reparasjoner av flyet som hadde en verdi den gang på 20 millioner kroner. Det var bremsen som sviktet på flyet, og det endte 50 meter utenfor rullebanen. Etter å ha tappet flyet for 10.000 liter drivstoff kunne det hentes opp fra dyp sand.

Søndag 26. april 159 ble Caravelle-flyet satt inn på de første ruten hos SAS. Flere tusen personer hadde møtt opp på Kastrup for å få med seg avgangen på flyet som skulle fly mellom København og Bagdad. Ombord var det 54 pressefolk fra flere deler av verden.

Fra 19. mai samme år var de regulære rutene i gang med destinasjoner som Teheran og Kairo fra København.

ANNONSE
Forrige artikkelHar Boeing begynt å droppe MAX-navnet?
Neste artikkelAirbus kjører på med utviklingen av sitt nye Airbus A321neo XLR